Reduccions del preu públic
Les organitzacions signants del Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible que facin una contribució a la sostenibilitat de la ciutat, tenen dret a sol·licitar dues tipologies de reducció del Preu Públic de Recollida de Residus Comercials i Industrials Assimilables a Municipals:
- 10% a través del Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible.
- 10% per contribució al Compromís Barcelona Plàstic Zero.
Les organitzacions que sol·licitin la reducció dels dos compromisos tindran dret una reducció conjunta del 20%.
La reducció no s’aplicarà als titulars d’activitats que hagin estat objecte d'una sanció ferma per incompliment de la normativa sobre residus al llarg de l’any anterior al de l’aplicació de la reducció.
REDUCCIÓ DEL PREU PÚBLIC 2024
Totes les organitzacions que hagin tingut un Pla d’acció actiu durant el 2023, gaudiran de la reducció del 10% del preu públic durant el 2024.
Les organitzacions que hagin sol·licitat la reducció per contribució al Compromís Barcelona Plàstic Zero durant el 2024, a través del portal de tràmits, gaudiran de la reducció del 10% del preu públic durant el 2024.
REDUCCIÓ DEL PREU PÚBLIC 2025
Per tenir dret a sol·licitar les reduccions el 2025, serà necessari haver signat el Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible i presentar una Acció per la sostenibilitat ja realitzada a la plataforma Decidim Barcelona.
En el cas d’entitat amb associats, caldrà que l’entitat hagi presentat una Memòria de sostenibilitat a la plataforma Decidim.Barcelona.
En el cas de les organitzacions amb Certificació Biosphere i dels membres del programa Escoles + Sostenibles, la reducció es tramitarà a través de les seves Secretaries tècniques.
Consulta com sol·licitar la reducció del preu públic de recollida de residus de Recollida de Residus Comercials i Industrials Assimilables a Municipals.
Qui té dret?
Tenen dret a la reducció per contribució amb el Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible:
- Els centres educatius que tinguin un projecte actiu en el marc del programa Barcelona Escoles + Sostenibles
- Les organitzacions signants del Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible.
- Les activitats econòmiques i professionals associades a gremis, associacions o col·legis professionals signants del Compromís Ciutadà.
Terminis
Pendent d'aprovació i publicació de l’ordenança municipal de preus públics 2025.
Previsió de termini per sol·licitar la reducció: 1 de gener al 31 de març de 2025.
Funcionament
- Centres educatius
La Secretaria tècnica d’Escoles + Sostenibles tramitarà la reducció de preu públic a aquells centres educatius que compleixin amb els requisits definits a l’apartat Requeriments.
- Organitzacions signants del Compromís Ciutadà
Les organitzacions que compleixin amb els requisits definits a l’apartat Requeriments, caldrà que sol·licitin la reducció a través del portal de tràmits.
- Activitats econòmiques i professionals associades a associacions, gremis o col·legis professionals signants del Compromís Ciutadà
En aquest cas la reducció es podrà sol·licitar de dues maneres:
- Sol·licitud col·lectiva a través del portal de tràmits per part de l’entitat per tots els agremiats i associats que hagin realitzat alguna de les accions que constin a la memòria.
- Sol·licitud individual per part de l’associat a través del portal de tràmits.
Requeriments
Per tramitar la reducció del preu públic és necessari complir algun dels següents supòsits:
- Centres educatius
Els centres educatius han de tenir un projecte vigent, en el marc del programa Barcelona Escoles + Sostenibles, durant el curs escolar en què sol·licitin la targeta.
Podeu consultar com presentar el vostre projecte a la pàgina web de Crea un projecte.
- Organitzacions signants del Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible
Les organitzacions signants han d’haver realitzat, com a mínim, una Acció per la sostenibilitat al llarg de l’any i haver-la publicat a la plataforma Decidim.Barcelona durant l’any anterior al de la sol·licitud de la reducció o fins al 31 de març de l’any en curs.
Es pot consultar com presentar una Acció per la sostenibilitat a la pàgina web d’Accions de sostenibilitat.
- Activitats econòmiques i professionals associades a associacions, gremis o col·legis professionals signants del Compromís Ciutadà
Les activitats econòmiques i professionals han d’haver dut a terme, com a mínim, una acció per la sostenibilitat al llarg de l’any anterior al de la sol·licitud de la reducció. Aquesta acció cal que consti a la memòria de la seva entitat associativa publicada a la plataforma Decidim.Barcelona.
Es pot consultar com presentar una memòria a la pàgina web de Planificació i memòria de sostenibilitat.
La reducció s’haurà de sol·licitar anualment.
La reducció no s’aplicarà als titulars d’activitats que hagin estat objecte d'una sanció ferma per incompliment de la normativa sobre residus al llarg de l’any anterior al de l’aplicació de la reducció.
Qui té dret?
Tenen dret a la reducció per contribució al Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible:
- Les organitzacions certificades pel Compromís per a la Sostenibilitat Turística Barcelona Biosphere i que formin part de la Xarxa Barcelona + Sostenible.
Funcionament
La secretaria tècnica de Turisme Biosphere tramitarà la reducció de preu públic a aquelles organitzacions que compleixin amb els requisits definits a l’apartat de Requeriments.
La reducció s’haurà de sol·licitar anualment.
La reducció no s’aplicarà als titulars d’activitats que hagin estat objecte d'una sanció ferma per incompliment de la normativa sobre residus al llarg de l’any anterior al de l’aplicació de la reducció.
Requeriments i terminis
Per sol·licitar la reducció del preu públic és necessari que:
- Les organitzacions hagin estat certificades amb la destinació Biosphere Barcelona pel seu pla de millora o que hagin presentat accions per la sostenibilitat l’any anterior al de sol·licitud de la reducció de preu públic.
- Les organitzacions certificades fins al 2024, caldrà que renovin la seva pertinença a la Xarxa mitjançant la signatura del nou document marc (Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible) i l’assistència una sessió informativa.
Podeu consultar com obtenir la distinció Biosphere a la pàgina web de Biosphere.
Qui té dret?
Tenen dret a la reducció per contribució al Compromís Barcelona Plàstic Zero totes les organitzacions, activitats econòmiques i professionals que hagin aplicat mesures d'eliminació o reducció de plàstics d’un sol ús en el marc del Compromís Barcelona Plàstic Zero, segons els casos descrits a l’apartat Requeriments.
A partir del 2025 caldrà haver signat el Compromís Ciutadà per una Barcelona + Sostenible i haver realitzat i publicat una Acció per la sostenibilitat a la plataforma Decidim Barcelona.
Terminis
Els terminis per sol·licitar la reducció per al 2024:
- El termini per demanar la reducció: 1 de gener al 4 d’abril de 2024.
- Avaluació i resposta a les sol·licituds presentades: del 14 d'abril al 30 de maig de 2024, ambdós inclosos.
- Al·legacions i esmenes de documentació: del 8 d'abril al 14 de juny de 2024, ambdós inclosos.
- Revisió d'esmenes i al·legacions: del 17 al 28 de juny, ambdós inclosos.
- Resposta a les esmenes i al·legacions: de l'1 al 15 de juliol de 2024, ambdós inclosos.
Per a l’any 2025, la previsió de termini per sol·licitar la reducció serà entre l'1 de gener al 31 de març de 2025 (Pendent d'aprovació i publicació de l’ordenança municipal de preus públics 2025).
Funcionament
Cal sol·licitar la reducció a través del portal de tràmits, omplint la instància específica de sol·licitud i aportant les evidències de les mesures s’han aplicat al llarg de l’any anterior.
No s’admetrà a tràmit cap sol·licitud que no inclogui la instància específica.
Accedeix al tràmit ''Reducció del preu públic de recollida de residus per contribuir amb el Compromís ''Barcelona Plàstic Zero''''.
Requeriments
Per tramitar la reducció del preu públic per al 2024 és necessari complir algun dels següents supòsits i aportar les evidències corresponents:
- Els comerços d’alimentació, de productes de neteja de la llar i d’higiene personal que venen un mínim d’un terç dels seus productes a granel sense plàstics d’un sol ús ni altres materials d’un sol ús. S’admetran tant els casos dels envasos reutilitzables que es retornen a l’establiment com els portats per la clientela.
Es consideraran només els establiments comercials alimentaris en què d’acord amb l’Ordenança d’Establiments i Centres de Comerç de Barcelona (2011) (a partir d’ara OECCB) es permet la venda a granel.
- Establiments alimentaris dels grups 2 i 4 segons l’OECCB, és a dir, carnisseries, polleries, cansaladeries, xarcuteries, peix i marisc i pesca salada que els serveixin en envasos reutilitzables i retornables oferts pel mateix establiment o que accepten servir en envasos reutilitzables que porta la clientela, sempre que ho promoguin i n’estiguin fent difusió de manera visible a l’establiment.
- Els bars i cafeteries que compleixen com a mínim un dels tres requisits següents:
a. que serveixen un mínim d’un terç de les begudes per emportar en gots reutilitzables i que es retornen a l’establiment o que porta la clientela;
b. i/o que serveixen un mínim d’un terç de les begudes per consumir a l’establiment en envasos (ampolles, garrafes, etc.) que es retornen i són reutilitzats pel proveïdor o pel mateix establiment;
c. i/o que sempre que la clientela es vol endur el menjar sobrant que no s’ha acabat, el serveixen en envasos reutilitzables i retornables a l’establiment. - Els establiments hotelers que si ofereixen útils de bany (sabó, gel, xampú, etc.) ho fan sempre en dosificadors o en envasos reutilitzables pel mateix establiment, i s’ofereixen servei de restauració, no fan servir plàstics d’un sol ús ni productes envasats en monodosis (mantega, melmelades, sucre, cereals, etc.).
A més, com a mínim acompleixen un dels tres supòsits anteriors establerts pels bars, cafeteries i restaurants. - Els establiments i serveis que venen menjar per emportar o plats preparats que els serveixen en envasos reutilitzables i retornables a l’establiment o que accepten servir en envasos reutilitzables que porta la clientela, sempre que ho promoguin i n’estiguin fent difusió de manera visible a l’establiment.
- Les tintoreries, floristeries i perruqueries que eviten totalment els plàstics no reutilitzables propis de la seva activitat.
- Les residències de gent gran o escoles bressol que fan servir com a mínim un terç del tèxtil sanitari (bolquers i tovalloletes) reutilitzable.
- Altres accions voluntàries de reducció o eliminació de plàstics d’un sol ús d’especial rellevància i significació que el sol·licitant justifiqui prou.
Per a més informació podeu consultar la pàgina web del Compromís Barcelona Plàstic Zero.
La reducció s’haurà de sol·licitar anualment.
La reducció no s’aplicarà als titulars d’activitats que hagin estat objecte d'una sanció ferma per incompliment de la normativa sobre residus al llarg de l’any anterior al de l’aplicació de la reducció.
Usuaris del Punt Verd de Mercabarna
Totes aquelles activitats que acreditin l'ús del Punt Verd de Mercabarna pel lliurament de les fraccions resta, orgànica, paper-cartó i envasos, i que així ho sol·licitin, podran gaudir de la reducció associada al coeficient de la fracció residual corresponent. Per obtenir la reducció s’haurà d’acreditar anualment, dintre dels 6 primers mesos de l’any en curs, a qualsevol Registre municipal a l'atenció de la Direcció de Serveis de Neteja i Gestió de Residus (DSNGR) de Medi Ambient i Serveis Urbans-Ecologia Urbana. La documentació s'haurà de presentar i validar anualment.
Activitats professionals exercides al domicili (sup. Activitat ≤ 25 m²) i sense personal depenent
Els titulars d’activitats professionals, amb superfície d’activitat igual o inferior a 25 m², que desenvolupen l’activitat en el domicili on estan empadronats, a títol individual i sense personal contractat, gaudeixen d’una reducció del preu públic del 100% de la tarifa corresponent.
Activitats de temporada
Reducció del 50% sempre que l’activitat tingui una durada de màxim 6 mesos.
Gestió de residus mitjançant transportistes i gestors privats de residus (s’inclou la logística inversa)
Reducció del coeficient (c) en funció de les fraccions recollides selectivament amb empresa privada: Paper-cartó 0,50; Envasos 0,50; Vidre 0,25; Orgànica-Resta 1,75, Orgànica 0,75 i Resta 1,00. No aplicable a grans generadors.
Per obtenir la reducció, cal disposar de la validació de l'Ajuntament per a la utilització del servei privat de recollida selectiva i/o sistema de logística inversa per a l'any en curs.
Vegeu condicions d'acreditació del servei privat de gestió de recollida selectiva i/o sistema de logística inversa (art. 14è, pàg. 39 i 40) del BOPB.
Preguntes freqüents
-
El Preu Públic de Recollida de Residus Comercials i Industrials Assimilables a Municipals és la taxa que han de pagar tots els titulars d’una activitat econòmica (empresarial o professional) al municipi de Barcelona i que no hagin contractat un servei de recollida pròpia (realitzada per un transportista inscrit en el registre de transportistes de residus de Catalunya que lliuri les diferents fraccions a gestors autoritzats per l’Agència de Residus de Catalunya).
Per a més informació podeu consultar la pàgina web de Recollida comercial de l’Ajuntament de Barcelona.
-
Per poder veure en detall si us han aplicat la reducció, podeu sol·licitar el detall del rebut domiciliat del preu públic municipal a través del següent tràmit del portal de tràmits de l’Ajuntament de Barcelona.
Amb l’entrada en vigor de la normativa europea SEPA (Zona Única de Pagaments per a l’Euro) el dia 1 de febrer de 2014, la informació que envien les entitats bancàries als seus clients amb relació als rebuts domiciliats s’ha reduït considerablement.
-
Cal que reviseu si compliu els requisits per obtenir la reducció del preu públic (veure Requeriments). En cas afirmatiu, sol·liciteu el detall del rebut domiciliat del preu públic a través del següent tràmit i verifiqueu que no se us ha aplicat la reducció.
En el cas que no s'hagi aplicat la reducció, heu de presentar una al·legació a través del tràmit Al·legacions o recursos contra impostos, taxes i preus públics de l’Ajuntament de Barcelona.
Aquest tràmit permet sol·licitar l'anul·lació o manifestar un desacord amb relació a un tribut municipal o preu públic, ja sigui dins del període voluntari de pagament o quan es reclami en període executiu (amb recàrrec i interessos).
Cal tenir en compte que la interposició d’un recurs no suspèn el termini de pagament ni el procediment de recaptació, llevat que es presenti aval que garanteixi el pagament del deute.
-
El càlcul de la quota es fa en funció de l’activitat desenvolupada i de la superfície emprada per a exercir-la. Per saber quina tarifa heu de pagar, podeu consultar la pàgina web de Recollida comercial de l’Ajuntament de Barcelona.
-
Les variacions produïdes al local de l’activitat (canvi de domicili, rectificació de la superfície d’ús de l’activitat, etc) s’hauran de comunicar en el termini màxim d'un mes des de la variació a l’Ajuntament de Barcelona.
S'ha de sol·licitar una variació del preu públic de recollida de residus comercials i industrials.
-
Es pot sol·licitar el pagament domiciliat del preu públic a través del tràmit domiciliació bancària d’impostos, taxes i preus públics de l’Ajuntament de Barcelona.
-
Per rebre el servei de recollida de residus, totes les persones físiques i jurídiques que desenvolupin una activitat econòmica s'han de donar d'alta en el padró del preu públic i fer efectiva l'autoliquidació de l'any d'inici.
En cas de ser generadors mínims, petits, mitjans i importants, cal realitzar l'autoliquidació del preu públic de recollida de residus.
Si es tracta d'un productor mínim, titular d'activitat professional caldrà consultar el tràmit 'Reducció del preu públic de recollida de residus per a productors mínims'.
Si es tracta d'un gran generador de residus s’haurà de realitzar l'Enquesta de Generadors de Residus
-
Les empreses que generen un volum de residus igual o superior a 600 litres per dia de les fraccions orgàniques i de rebuig conjuntes o un volum igual o superior a 600 litres per setmana de la fracció paper/cartó, vidre o envasos lleugers, amb independència de la seva superfície, han de sol·licitar la realització de l’Enquesta de Generació de Residus (EGR) per determinar el nombre de contenidors necessaris per a cada fracció de residus generats.
Les empreses grans generadores de residus que vulguin gestionar la recollida de residus mitjançant un gestor privat inscrit a l’Agència de Residus de Catalunya, han de demanar l’Autorització de la Direcció de Serveis de Neteja per a la contractació d’un servei privat de gestió de residus.
-
Poden sol·licitar la reducció en el pagament d'aquest preu públic els titulars d'activitats professionals, classificats com a productors mínims - amb una superfície d'activitat igual o inferior a 25 m² -, que desenvolupin llur activitat professional en el domicili on consten empadronats, a títol individual.
Els professionals que no reuneixin les condicions necessàries per sol·licitar la reducció de la taxa, hauran de realitzar el tràmit ''Autoliquidació del preu públic de la recollida de residus comercials i industrials per generadors mínims, petits, mitjans i importants''.
-
Les persones obligades al pagament del preu públic hauran de comunicar la baixa del preu públic en el termini d’un mes.
Abans de fer el tràmit de baixa de residus a l’Ajuntament de Barcelona, cal sol·licitar la baixa del cens d’empresaris, professionals i retenidors, o de l'impost sobre activitats econòmiques a l'Agència Estatal Tributària.
-
Els locals en què s'exerceixen conjuntament diverses activitats empresarials o professionals poden sol·licitar-ne l'agrupació en el titular de l'activitat a la qual correspongui major coeficient per raó de les fraccions residuals generades, a efectes d'una única liquidació del preu públic.
Per sol·licitar l’agrupament, cal presentar una sol·licitud d’agrupació del preu públic del servei de recollida de residus comercials i industrials. A través d’Internet es pot omplir la sol·licitud de l'agrupació, imprimir el document, signar-lo totes les parts i presentar-lo junt amb les fotocòpies dels NIF dels membres agrupats, a qualsevol registre municipal de les oficines d'atenció ciutadana o a l'Institut Municipal d'Hisenda. Es pot fer la sol·licitud fins al primer dia del mes anterior a l'inici del període de cobrament. Les agrupacions sol·licitades amb posterioritat, tindran efecte per l’exercici següent.
Les activitats que es trobin dins de galeries comercials i/o d’alimentació o els centres privats d’alimentació, centres comercials o edificis d’oficines es considera cada activitat com a independent, llevat que els serveis municipals considerin que el volum i la quantitat de residus generats per raó de l’agrupació d’activitats faci necessari un tractament conjunt.
Els centres de negocis podran sol·licitar l’agrupació de les activitats empresarials i/o professionals exercides en les seves instal·lacions.
-
Les persones titulars d’activitats generadores de residus comercials poden gaudir de no subjecció o reducció de la quota del preu públic de recollida de residus en cas de contractar a una empresa privada de recollida.
Per a contractar un servei privat, cal sol·licitar l’autorització per la contractació d’un servei privat de gestió de residus.
Una vegada s’hagi autoritzat, s’haurà de donar de baixa del preu públic a través del tràmit baixa del preu públic de recollida de residus comercials i industrials.