La temàtica del mes: Aigua i sequera

..
08/03/2024 - 10:02 h - Emergència climàtica Ajuntament de Barcelona

Enmig de la greu situació de sequera a Catalunya, i a pocs dies de la celebració del Dia Mundial de l’Aigua, posem a la vostra disposició un gran ventall de recursos per treballar aquesta problemàtica a l’aula i la importància de la gestió responsable d’aquest recurs. Trobareu vídeos, infografies, projectes i activitats, entre altres. 

Malgrat que l’aigua cobreix la major part del planeta, només una petita fracció és apta pel consum humà. La gestió responsable d’aquest recurs és cabdal per assegurar la sostenibilitat i benestar de la població. És urgent educar les futures generacions sobre la importància de conservar i utilitzar l’aigua de manera responsable.

La situació actual de sequera a Catalunya accentua aquesta necessitat. Segons l’Agència Catalana de l’Aigua, amb un dèficit de precipitació l’any 2023 i unes reserves de conques internes només del 14,51 %, la crisi hídrica a la qual ens enfrontem és greu. Les conseqüències d’una gestió ineficaç d’aquest recurs ara mateix poden ser devastadores, afectant l’abastament d’aigua potable, l’agricultura i els ecosistemes en general.

Per aquest motiu hem preparat un llistat amb recursos educatius perquè l’alumnat comprengui la situació actual, les causes i les possibles solucions que es poden dur a terme per mitigar la crisi climàtica. A través de la informació i sensibilització, busquem assegurar un futur sostenible per a tots i totes.

Recursos generals

  • Ibathwater, Ajuntament de BarcelonaUn projecte demostratiu en escala real d’un nou sistema integrat de gestió de la xarxa de clavegueram urbana. Les proves pilot es duen a terme a Barcelona i a Berlín.
  • El visor de la sequeraAgencia Catalana de l’Aigua (ACA). Mitjançant aquest visor, teniu accés a informació detallada sobre la situació i els impactes de la sequera actual a les conques internes de Catalunya.
  • El comptador de la petjada hídricaACA. A través d’aquesta aplicació podreu visualitzar quanta aigua gasteu en els hàbits d’higiene personal i també en els vostres hàbits alimentaris.
  • Recursos pedagògics sobre l’aiguaAgbar. Recopilació de recursos interactius pedagògics per sensibilitzar l’alumnat sobre la importància de l’aigua i la consciència mediambiental.
  • La desertització avança: causa i efectes, 3Cat. Notícia que aborda el problema de la desertització, fenomen provocat principalment per l’acció humana.
  • Més de 2.000 milions de persones viuen sense aigua potable, Junior Report. L’article destaca la situació crítica que viuen més de 2.100 milions de persones sense accés a aigua potable, especialment les més vulnerables.
  • Mapa mundial de l’aiguaNational Geographic. Representació detallada de la situació dels recursos hídrics a escala global en anglès. 

Vídeos curts

  • Aigua neta i sanejament. Objectiu 2030Capítol 6, Súper 3Aquest vídeo ens parla sobre la importància de l’aigua neta i el sanejament en el context de l’Agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS).
  • Consells TOP per estalviar aiguaInfoK. El vídeo proporciona nous consells pràctics per estalviar aigua en diverses àrees de la vostra vida quotidiana.
  • Per què hem d’estalviar aiguaACA. Aquest vídeo és part d’una campanya de la Generalitat de Catalunya per conscienciar sobre la importància de l’estalvi d’aigua i fomentar un ús sostenible d’aquest recurs. 

Pel·lícules

  • El niño que domó el viento (2019). La pel·lícula, basada en fets reals, relata la història de William Kamkwamba, un jove de Malawi que construeix un molí de vent improvisat per ajudar la seva comunitat a superar la sequera i la fam.
  • Rango (2011)Aquesta pel·lícula d’animació posa de manifest la importància vital de l’aigua, ja que aborda el conflicte derivat de la seva escassetat a la fictícia ciutat de Dirt.
  • La sed del mundo (2012). Documental que destaca la vital importància de l’aigua a través d’entrevistes amb experts i imatges reals. Posa èmfasi en la imperiosa necessitat d’una gestió sostenible d’aquest recurs.

Cartells, infografies i documents

  • La sequera: termes clauTERMCAT. El TERMCAT s’ha unit a la campanya de sensibilització sobre la sequera amb una infografia interactiva que destaca una vintena de termes clau relacionats amb aquesta problemàtica.
  • 10 consells per estalviar aigua a casa, ACA.  El cartell ofereix consells senzills per a un ús més eficient de l’aigua a casa. Es poden traslladar fàcilment al context escolar.
  • Consells d’estalvi d’aigua a les llars, ACA. Guia amb informació detallada sobre la importància de l’aigua tant a escala mundial com a Catalunya, posant èmfasi en la seva escassetat i la crida a un ús responsable. Presenta hàbits que també poden servir als centres educatius.
  • El cicle de l’aigua, TERMCAT. El centre de terminologia ha publicat una infografia per aprendre a l’aula sobre el cicle de l’aigua.
  • Sequía: algo más que falta de lluvia, Greenpeace. Aquest document examina els impactes de la sequera a Espanya en diversos sectors, incloent-hi l’agricultura, el medi ambient i l’abastament d’aigua.
  • L’escassetat d’aigua al món, Junior ReportLa infografia destaca les conseqüències de l’escassetat d’aigua potable per a milions de persones arreu del món.

Activitats per fer amb l’alumnat

  • Sense aigua a l’aixetaDepartament d’Educació. Adreçada a l’alumnat de primària i secundària, aquesta activitat té com a objectiu principal sensibilitzar els infants i joves sobre la importància de l’aigua, fomentar-ne l’ús responsable i presentar mesures d’estalvi.
  • Restriccions d’aigua?Departament d’EducacióPensada per a l’alumnat d’últim cicle de primària, examina les restriccions d’aigua mitjançant l’anàlisi del canvi climàtic i les seves repercussions locals.
  • El clima ens desafiaDepartament d’Educació. Aquesta activitat per fer amb l’alumnat de batxillerat aborda el tema del canvi climàtic amb una aproximació multidisciplinària que integra coneixements de geografia, tecnologia i ciències socials.
  • L’aigua: un recurs indispensable per a la salut de les persones i del planeta, Departament de Medi AmbientAmb aquesta activitat podreu convidar el vostre alumnat a reflexionar sobre la importància de garantir el dret universal a l’accés d’aigua potable per a tothom.
  • Exposició “Aigua, una exposició sense filtre”, Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Aquesta exposició vol donar veu al dret bàsic a l’aigua potable. En un to proper i positiu, convida a infants i adults a entrar, explorar i descobrir les múltiples facetes de la disponibilitat i l’ús de l’aigua al nostre planeta.

Recursos específics d’Escoles + Sostenibles

Projecte Renaturalitzem els patis: si teniu un pati enjardinat i no sabeu com cuidar-lo en temps de sequera, aquesta sessió us proporcionarà recursos i orientació per a un ús eficient. Parlarem sobre les estratègies de manteniment amb l’alumnat i comunitat, així com les eines disponibles de l’Ajuntament. Hi podeu assistir el 19 de març a l’Escola Mercè Rodoreda de 17.30 a 19.30 horesJa estan obertes les inscripcions!

Recursos de l’SDEA

Llibres i assajos 

  • Sunakay”Meritxell Martí i Xavier Salomó. Editorial Flamboyant. En un futur en què el mar s’ha convertit en un abocador sense vida, dues germanes, atrapades en una illa de plàstic, lluiten per sobreviure. De 7 a 9 anys.
  • El misterio de la lluvia”, Susana Peix, Pilar Serrano i César Barceló. Cumio Editorial. A la ciutat de Comodora, la sequera obliga a fer restriccions d’aigua. L’alcalde proposa una màquina de núvols, però té interessos ocults. La Martina i els seus amics investiguen el misteri en aquesta novel·la infantil.
  • El libro del agua: lo que necesitamos saber sobre esta fuente de vida”, Alick Bartholomew. Editorial La Fertilidad de la Tierra. L’autor explora el misteri de l’aigua, des de la seva aparició fins a la seva relació amb el cosmos i el cos humà. Destaca la importància de valorar-la i comprendre-la per viure de manera sostenible i responsable.

Experiències de centres educatius de la Xarxa 

  • La cançó de la sequera. L’escola FEP Sant Josep Oriol ens sorprèn amb el seu èxit musical, una versió molt original i educativa creada per l’alumnat. Aquesta iniciativa combina els estudis de música amb la conscienciació sobre el perill de la sequera.
  • L’escola FEP Nostra Senyora de Montserrat implementa un sistema de recollida d’aigües pluvials pel reg de l’hort escolar“. El centre ha instal·lat un sistema de recollida d’aigües pluvials mitjançant bidons connectats a una senzilla canalització d’aigua. L’alumnat utilitza l’aigua de la pluja per regar el seu hort escolar, evitant així el malbaratament d’aigua potable.
  • Com ho fem al centre? Aigua i sequeraL’Institut Escola Artístic Oriol Martorell i l’Escola Reina Elisenda Virolai ens parlen sobre com estan treballant el tema de la sequera i la gestió de l’aigua als seus centres, compartint les seves iniciatives, idees i propostes.