La temàtica del mes: Educació ambiental sobre mars i oceans

24/01/2024 - 16:00 h

Amb motiu de la celebració del Dia Mundial de l’Educació Ambiental, el pròxim 26 de gener, us oferim tota una sèrie de recomanacions, recursos i materials per treballar la "mirada blava" a les aules.

Amb motiu de la celebració del Dia Mundial de l’Educació Ambiental, el pròxim 26 de gener, us oferim tota una sèrie de recomanacions, recursos i materials per treballar la “mirada blava” a les aules.

El concepte d’educació ambiental neix al voltant dels anys setanta del segle XX amb la declaració sobre el Medi Humà, document final de la Conferència de les Nacions Unides sobre el Medi Humà, (Estocolm, 1972). Aquesta declaració és el punt de partida de tot un seguit de conferències, reunions i programes que intenten desenvolupar i definir l’educació ambiental. Avui dia, a Catalunya, existeixen diferents programes i iniciatives per innovar, incloure, avançar, sistematitzar i organitzar totes aquelles accions educatives que tenen la finalitat d’afrontar, des de l’educació, els nous reptes i valors de la sostenibilitat.

Els centres educatius han estat –i continuen sent– protagonistes clau en la transformació de la nostra societat. Per això, actualment, són agents fonamentals per fer front a l’emergència climàtica. Tots ells, incorporen l’educació ambiental en el currículum, de manera transversal i promouen la vivència individual de l’alumnat i la col·lectiva de tota la comunitat educativa.

Recursos generals 

  • Educació Ambiental 

Sota el lema “Construint comunitats cap a la justícia ecosocial“, el 25, 26 i 27 de gener de 2024 tindrà lloc una nova edició del Congrés Nacional d’Educació Ambiental (CNEA), un dels principals espais de trobada d’aquest sector professional a Catalunya

Aparador d’experiències educatives de la Generalitat 

Hi trobareu un ventall de casos pràctics i inspiradors d’altres centres, experiències d’ApS, projectes i iniciatives a les quals us  podeu adherir.

> Catàleg de formació reglada – Medi ambient – Àrea Metropolitana de Barcelona 

El catàleg del programa “Compartim un futur” recull en un sol document totes les activitats que s’ofereixen per a formació reglada durant el curs escolar. Cada activitat està enllaçada amb la seva fitxa web per facilitar la consulta de tots el detalls tècnics.

Mars i Oceans 

Web del Pla Litoral de Barcelona  

El Pla estratègic dels espais litorals de la ciutat és un instrument de planificació que pretén ordenar i gestionar tots els espais urbans del front marítim de la ciutat, i que per tant abasta els barris del litoral, els ports, les platges, els equipaments i els espais lliures.

Web Ocean Decade de la UE 

El 5 de desembre de 2017, l’ONU va proclamar el Decenni de les Ciències Oceàniques per al Desenvolupament Sostenible de 2021 a 2030 amb el propòsit d’establir un marc comú capaç de garantir que la ciència secundi plenament els esforços dels països per aconseguir els objectius de l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible. Podeu consultar la web oficial de la iniciativa.

Activitats del “Com Funciona Barcelona?

Aquest programa d’educació ambiental de l’àrea d’Urbanisme, Transició Ecològica, Serveis Urbans i Habitatge de l’Ajuntament de Barcelona té per objectiu estendre la cultura de la sostenibilitaentre l’alumnat de tots els nivells educatius. Destaquem les següents activitats per treballar la mirada blava a les aules: Aprofitem les platges per investigar l’aigua, Mostreig plàstic 0! I Banyistes al mar! Es duran a terme del 8 al 19 d’abril. Consulteu el cartell de difusió per a més informació. Per a fer reserves podeu escriure al correu comfuncionabarcelona@bcn.cat 

Documental: 30 minuts – Pesca tocant fons

Emès el passat octubre a TV3, on es tracta la situació actual de la pesca al Mediterrani i també es reflexiona sobre el seu futur .

Documental: El cranc blau. Un repte per a la mediterrània 

Tracta l’arribada a la Mediterrània d’aquesta espècie de cranc americà, capaç d’alterar la dinàmica d’aquest ecosistema.

Podcast Menudo Castillo: Justícia Social i Mar

Podcast especialment dissenyat per a infants, on es fa una entrevista a Open Arms, a partir del minut 51.

> Documental: “Prestige: un desastre, moltes mirades” 

La Maria Cacheda explica, en aquesta peça audiovisual, els seus records quan va fer de voluntària durant l’accident del Prestige, al 2002.

Recursos específics Escoles + Sostenibles 

Formació per docents: Descoberta dels mars i els oceans

Des d’Escoles + Sostenibles engeguem aquesta formació amb l’objectiu d’incentivar l’educació sobre el mar i el litoral a Barcelona. La formació es divideix en dues sessions, les tardes del 7 i 21 de febrer. Per a inscripcions i més informació, fer clic aquí.

Recull de recursos de Mirada Blava

En aquesta presentació interactiva, trobareu de forma ràpida i senzilla tot el que es troba al vostre abast per acostar la mirada blava a les aules i fomentar la protecció dels nostres mars i oceans.

Recursos de l’SDEA 

Llibres recomanats

> Trinick, L., White, T. i Díaz, L. F. (2022) Oceanarium. Madrid: Impedimenta (Visita nuestro museo).
Berloso, L. (2020). El mar que més m’estimo. Barcelona : la Galera.
Altres llibres disponibles a l’SDEA sobre mars i oceans.

Jocs

> Banyistes al rescat! (2023). Anthesis Lavola. 
Joc educatiu que mostra de forma entretinguda la temàtica dels residus al mar, donant així una clara importància a què s’ha de fer i què no per evitar la seva proliferació al Mediterrani. Conté tres metodologies de joc diferents: preguntes simples, endevinar la paraula clau sense dir les prohibides, i mímica. Qui encerti, podrà complir el principal objectiu d’Ibathwater: buidar el mar de residus.

BCN peixos. (2023). Anèl·lides.
Joc familiar consistent en aconseguir el nombre més gran d’espècies d’un dels 7 grups que hi ha: els ràpids, els gregaris, els mimètics, els poderosos, els colorits, els caçadors i els territorials. Cada carta té una il·lustració del peix, així com l’estat en què es troba (si està en perill d’extinció, si és vulnerable…) i una frase que el representa.

 

Experiències de centres educatius 

Durant dos anys, les divuit escoles de la Fundació Escoles Parroquials (FEP) han treballat, a través de l’art, quatre eixos que impliquen el mar Mediterrani: la crisi migratòria, la crisi climàtica, la justícia social i la memòria. 

> Les “Tardes de mar i barri” de l’Escola Mediterrània 

Fa dos anys, aquest centre va iniciar el projecte “Tardes de mar i barri”, que buscava dirigir-se a l’alumnat i al professorat, les veïnes del barri i les famílies. “Pensem que no se li donava al barri la importància que tenia. Volíem posar fer valdre el barri, un barri mariner i que mira al mar, com a context de l’escola”, afirmen des del centre.  Consulteu l’entrevista a l’Escola Mediterrània.

L’entrevista a l’Alexandre Galí 

Aquest centre educatiu del barri de La Barceloneta té molt integrada la mirada blava, i realitzen diferents activitats i iniciatives per posar en valor l’entorn i el barri. També participen al projecte “Observadores del Mar”, una plataforma de ciència ciutadana amb diferents projectes, on l’Alexandre Galí col·labora a través del projecte de microplàstics. Consulteu l’entrevista a l’Escola Alexandre Galí.

>27 centres d’Escoles+ Sostenibles, al Barcelona aprèn ciència 

Es tracta d’un congrés de ciència, impulsat pels centres de recursos pedagògics del Consorci d’Educació de Barcelona i que té com objectiu promoure la recerca científica des d’EI5 a 6è de primària.

Aquest congrés ha comptat amb la participació de 27 centres de la xarxa Escoles + Sostenibles. El curs passat, la temàtica del projecte va girar entorn el mar.

En el següent enllaç, podeu consultar totes les presentacions realitzades pels centres que van participar en l’edició del curs anterior (2022-2023)