Com ho fem al centre? Mirada Blava

24/01/2024 - 15:41 h

Les escoles Mediterrània i Alexandre Galí ens expliquen com integren la "mirada blava" i com acosten el nostre litoral a les aules.

Les escoles Mediterrània i Alexandre Galí ens expliquen com integren la “mirada blava” i com acosten el nostre litoral a les aules.

Escola Alexandre Galí: Miriam Massoni, cap d’estudis, i Teresa Romero, coordinadora de Cicle Superior.
Escola Mediterrània: Salvador Ferrero, director, i Victor Diaz-Otero, cap d’estudis.

Quan i per què vau decidir integrar una mira blava al centre educatiu? 

Escola Mediterrània: La mirada blava està en el fet de ser al barri de la Barceloneta. En els projectes anteriors, no teníem aquesta sensibilitat i, des de fa 4 anys, impulsem que l’escola miri al mar i al barri. Hem potenciat les activitats en el mar, anant allà: per exemple, intentem que, un cop a la setmana, es faci l’hora del pati a la platja i també fer-hi classes d’educació física. En definitiva, es vol aprofitar l’entorn proper i que sigui un tret diferencial de l’escola.

Fa dos anys vam iniciar el projecte “Tardes de mar i barri”, que buscava dirigir-se a l’alumnat i al professorat, les veïnes del barri i les famílies. Pensàvem que no se li donava al barri la importància que tenia, un barri mariner i que mira al mar. El projecte es volia fer a partir d’una nova metodologia, el treball per comunitats i per espais, on l’alumnat pogués investigar d’una manera molt autònoma.

Un altre petit exemple, l’any passat vam muntar un aquari, i ens ajuda a tenir sempre present la nostra proximitat cap al mar.

Escola Alexandre Galí: Ja fa prop de vuit cursos que vam començar a integrar la mirada blava al nostre currículum escolar.

Actualment, estem estructurant la línia d’escola i fent tres projectes al llarg del curs 2023-2024 (un per trimestre), i a l’últim trimestre, el tema comú per a tota l’escola és el mar, i es desenvolupa al llarg de tots el cursos, centrant-se cadascú en diferents aspectes. Volem posar en valor l’entorn del centre, el mar i el barri de la Barceloneta.

Per què creieu que és essencial sensibilitzar l’alumnat envers els oceans? 

Escola Mediterrània: Principalment, per la identitat i per conscienciar els alumnes i les famílies, tenint en compte el context actual, de cura del mar i de coneixença de l’entorn proper.

Escola Alexandre Galí: Tenen una gran importància en la nostra vida i l’equilibri del planeta i és molt important que els infants en siguin conscients i el cuidin. El mar forma part del teixit social del barri, hi ha famílies que treballen al port, d’altres que provenen de generacions de pescadors i pescadores, i d’altres que també s’hi vinculen des de diferents àmbits.

Quines activitats feu durant el curs per impulsar l’educació en l’àmbit marítim a les aules? 

Escola Mediterrània: Hi ha projectes a les aules, la iniciativa de “Les tardes de mar i barri”, la metodologia d’espais d’aprenentatge. L’objectiu és veure el mar i el barri des de diferents vessants: el científic, l’artístic… concentrats en aquesta proposta.

En el cas d’educació infantil tenen una altra dinàmica d’espais, però tenint en compte el mar i tots els seus vessants: ecològic, artístic, històric…

Escola Alexandre GalíIntentem vincular-nos amb diferents entitats que treballen aquest tema, com el Museu Marítim de Barcelona, el CSIC, l’Espai de Mar… Aquestes entitats ens permeten, per exemple, donar a conèixer el port als infants de cicle inicial o participar al projecte dels microplàstics o fer activitats sobre la fauna marina a la platja, entre d’altres. Intentem que les activitats siguin el més transversals i interdisciplinar possible, de manera que englobin els àmbits artístic, científic, social, etc. Per exemple, a cicle mitjà, es centren més en la vinculació del mar amb el barri; a cicle superior, han tractat la història de la navegació, i també es va fer seguiment de la regata “22 dies, 22 peus”.

A més a més, tots els nivells educatius del centre fan, un cop a la setmana, el pati a la platja, per fer valdre aquest espai. I des de fa un parell de mesos hem engegat el projecte “Fem esport a la platja de la Barceloneta”, on un cop al mes, realitzen una sessió d’educació física a la platja.

Teniu altres iniciatives o projectes en marxa relacionats amb el mar? 

Escola MediterràniaParticiparem en el projecte Probleu, que ens proporciona recursos econòmics i, d’aquesta manera, adquirir material, com microscopis, lupes, per treballar més i millor la biodiversitat marina a les aules.

El maig de 2024, ens agradaria fer unes sessions amb Anèl·lides per conèixer millor el mar. La nostra aposta és fer cada cop més col·laboracions amb les entitats.

Escola Alexandre GalíVolem continuar establint vincles amb més entitats del barri i de l’entorn del mar, més col·laboracions relacionades amb la investigació científica, i assolir més sinergies que beneficiïn totes les parts.

Aquest tipus de relacions tenen un gran valor per l’alumnat perquè provenen d’entorns i problemàtiques reals.  Una d’aquestes iniciatives rellevants que ja hem anomenat anteriorment, era el projecte de ciència ciutadana “Observadores del Mar”, impulsat pel CSIC (ara ja no es fa). Les escoles que hi participàvem, hi col·laboràvem a través de la recollida, mostreig i classificació de microplàstics de la platja i amb això, contribuíem a una investigació científica real. Ara, continuem realitzant l’activitat amb el suport del Museu Marítim, malgrat que les dades no s’utilitzen en l’estudi.

Com s’impliquen els diferents actors del centre: famílies, alumnat, professorat, personal…? 

Escola Mediterrània: Costa més la implicació de les famílies, per l’horari i la seva disponibilitat, la idea és que les famílies vinguessin a participar i donar suport; i les entitats, volem que a cada espai n’hi hagi una del barri. Volem fomentar que s’acostin més, perquè estan acostumades al fet que sigui l’alumnat qui ho faci. Però estem treballant per aconseguir una major implicació.

Escola Alexandre Galí: L’alumnat està molt implicat. El canvi climàtic és una lluita que els toca de prop i senten molt seva. I pel que fa al professorat, intentem integrar molt en la nostra activitat pedagògica la mirada blava. Hi ha també famílies que, des de l’AFA, s’impliquen molt en organitzar activitats al mar: cursos de natació, de paddle surf, etc.

Quina resposta heu trobat en l’alumnat? Trobeu que s’ha implicat més? 

Escola Mediterrània: Sí, l’alumnat està encantat d’aquest acostament cap al mar, de tenir-ho present en els seus espais d‘estudi i de lleure, i hem vist una bona resposta per part seva en les diferents iniciatives que estem portant a terme. Realment, està molt implicat.

També és una oportunitat perquè els diferents alumnes, de diferents cicles, es coneguin entre elles i ells, millorant la convivència.

Escola Alexandre Galí: Com és habitual, hi ha grups que s’impliquen més que altres, però, en general, els  agrada molt tenir present el mar, la platja, en les activitats del centre.

Pel que respecta al medi ambient, estan més conscienciats, i  hem vist una molt bona resposta per part de l’alumnat.

Com valoreu la vostra trajectòria com a participants d’Escoles + Sostenibles? Què us aporta, com a centre educatiu, formar-ne part? 

Escola Mediterrània: La valorem de forma positiva. Gràcies a formar-ne part, estem portant a terme el projecte de reciclatge al centre, també l’hort escolar. En aquest sentit, ens ajuda molt poder tenir el mulch i compost que ens ofereixen des del programa.

De cara al futur, ens agradaria poder disposar de més material pedagògic durant més temps, i esperem podem disposar aviat de la maleta pedagògica del mar.

Escola Alexandre GalíPer a nosaltres, la col·laboració amb Escoles + Sostenibles és bàsica per desenvolupar els projectes de l’escola. Tenim un espai al centre, on vam fer un hort i granja, i des del primer moment, Escoles + Sostenibles va formar part de la comissió del projecte, i ens va ajudar i assessorar moltíssim. A més, els recursos, formacions, assessoraments… que ens ofereixen són bàsics per continuar estenent la cultura de la sostenibilitat al centre.