Anar al contingut principal
Barcelona cultura

Creació i museus

Creació i museus

Les fàbriques de creació i alguns dels museus de la ciutat protagonitzen unes experiències conjuntes que posen en contacte artistes de disciplines diverses amb els fons d'aquests equipaments.

Les fàbriques de creació i els museus barcelonins protagonitzen un any més una experiència en comú. Un seguit d'espais museístics i patrimonials de la ciutat es converteixen en escenari per als/les residents dels centres de creació artística de la ciutat, que dialoguen mitjançant les seves propostes amb els fons artístics, històrics o etnogràfics que conserva cada espai. 

Alguns dels projectes d'aquesta experiència han esdevingut, com en el cas, enguany, de l'espectacle Extinction Rave (Diagnóstico de Situación) de la Fundación Mis Bragas al Teatre Lliure, en espectacles inclosos en la programació general del Grec.

L'entrada és gratuïta, però cal fer reserva a partir del mes de juny.

Les propostes d'enguany (del 30 de juny al 7 de juliol) són:

DHUB + LA CENTRAL DEL CIRC

Tipologia de l’espectacle: Circ - instal·lació

Títol: Ressons 

Una experiència que s’inspira en la noció que els sons es propaguen, transformant l'entorn i generant una vivència sensorial única en cada moment. Aquest aparell circense també funciona com un "instrument musical tecnològic", capaç de transmetre sons en resposta al moviment de la performer. Aquestes sonoritats representen la diversitat de persones i activitats que prenen vida dins del museu. La participació del públic converteix aquesta experiència en un paisatge sonor en constant evolució. Volem fer ressonar les veus del públic, connectant-les amb l'entorn i la pròpia experiència, capturant l'essència d'aquesta interacció.

Artistes: Companyia Haa Collective
Concepció, direcció i interpretació: Ingrid Esperança. Disseny de l'aparell i direcció: Betty Cau. Disseny sonor: Joan Lavandeira Dissenyadora de la foto: Magda Lanas
Dates: 6 i 7 de juliol, entre 16:30 i 20 h

Aforament: 25  persones cada 15 minuts. El públic té la llibertat de romandre o retirar-se en qualsevol moment, sense restriccions de temps de permanència. 

MUSEU ETNOLÒGIC I DE CULTURES DEL MÓN (MONTCADA) + LA ESCOCESA

Tipologia de l’espectacle: Dansa i performance

Títol: Baile Enmascarado
La col·lecció de màscares del museu, totes amb les seves històries i narratives, inspiren una proposta que mostra com han canviat els significats, usos i contextos d'aquests objectes. La relació entre les màscares i el teatre, els espais sagrats i els rituals, les protestes polítiques, la cultura pop i el cinema són el tema d'unes peces curtes que es presentaran durant un recorregut per l'equipament.

Artistes: M0nster.L4b: Feña Celedón, Lu Chieregati
Dates: 6 i 7 de juliol, a les 19.00 h

Aforament: 35 persones

LA MODEL + EL GRANER CENTRE DE CREACIÓ

Tipologia de l’espectacle: So i moviment

Títol: INAUDIT

Hora: 21 h

Aforament: 40 persones

Una col·laboració entre el coreògraf i performer Adrián Vega i el músic i creador Adriano Galante. L'objectiu principal del projecte és revelar un nou patrimoni sonor de La Model de Barcelona utilitzant un enfocament performatiu basat en la memòria sonora de l’edifici, habitada per freqüències, sons i radiacions inaudibles per a l'oïda humana. Una recerca activa que traça una memòria nova del so que coexisteix ara en l’edifici i que està travessada per preguntes com ara: què va ser?, què és?, i sobretot, què podria ser aquest nou espai sonor? Un espectacle híbrid durant el qual es generaran escenes, relacions i paisatges sonors inèdits.

Creació i interpretació: Adrián Vega, Adriano Galante.  Acompanyament teòric: Andrea Soto Calderón. Acompanyament de moviment: Marina Pravkina. Desenvolupament de l’arxiu: Anabel de la Paz
Dates: 3 i 4 de juliol,horari per determinar

CASTELL DE MONTJUÏC + HANGAR CENTRE DE PRODUCCIÓ I RECERCA ARTÍSTICA

Títol: TOTAL
Segons la Sarai, el 30 de juny de 2019 a les 11.00 hores del matí el vent va arribar de l'est a una velocitat de 19 km/h al Castell de Montjuïc. L'any 2020, en aquesta mateixa hora, va haver-hi calma. El 2021, venia del sud-oest i la seva velocitat amb prou feines va arribar als 7 km/h. El 2022 i 2023, una altra vegada calma. En Jeroni, que va ser professor de la Sarai, em diu que ells només poden predir el que passarà una setmana abans, i que si el vent no bufa el 30 de juny de 2024, sempre ens quedarà la brisa. A lis músics els explico que el volum dependrà de si el vent acosta o allunya el so, i que encara que hi ha la possibilitat que ningú ho senti, tot estarà preparat perquè s'escolti.

Artistes: Violeta Mayoral, en col·laboració amb Maitane Beaumont, Mathias Klenner, Alex Reynolds, Jeroni Lorente
Agraïments: Martin Vitaliti, Quim Pujol, Luz Broto, Jorge Bravo, Arnau Sala Saez, AEMET
Dates: Primera sessió: 30 de juny, a les 11.00 h / Segona sessió: per determinar

MUSEU DE LA MÚSICA + CENTRE DE LES ARTS LLIURES DE LA FUNDACIÓ JOAN BROSSA

Tipologia de l’espectacle: Performance / Àpat performatiu / Escena Híbrida

Títol: És possible, formular una primera pregunta i continuar sopant? (La festa del llagostí)

Neus Masdeu converteix en festa una investigació sobre la relació de Carles Santos amb el menjar, el món mariner i la cultura popular. Gresca, revetlla, tiberi i ballarugues. Passeu, passeu! Agafeu lloc! Que això és un aplec, un homenatge, una trobada, una primera pregunta.

Artistes: Neus Masdeu
Dates: per determinar

MUSEU PICASSO + TEATRE TANTARANTANA 

Tipologia de l’espectacle: Performance interactiva
Títol: KRUID

Aquesta investigació pretén esdevenir, en el moment de la seva presentació, una performance immersiva i interactiva de nova creació que utilitzarà la realitat virtual i les projeccions envoltants, com a vehicle de representació.

Volem generar una dualitat entre un món tridimensional i físic; i un món virtual i bidimensional habitat per actors avatars. Desafiant el desig de l'espectador de crear

experiències i sensibilitats que sorgeixen de la dialèctica entre el significant digital i el físic.

Respon a la idea que l'objecte virtual té la capacitat de provocar-nos emocions comparables a les quals ens produeix el seu homòleg material. Proposant-nos, d'una banda, un primer lloc constituït per un espai virtual amb accés a través d'ulleres de realitat virtual (Meta quest 3), on el públic apareix com avatars per a interactuar en temps real amb l'intèrpret. I, d'altra banda, un segon espai on el públic pot contemplar l'intèrpret en directe connectat amb ulleres de RV i sensors de moviment. En aquest segon espai, el públic pot veure una projecció en viu: la vista en directe de l'avatar que està conduint la performer. Aquí es fa visible que darrere de l'avatar hi ha una persona que està generant activitat física per tal d'enviar informació a un ordinador que l'interpreta i la transforma en píxels en moviment que se'n pugen a la xarxa. No només ho veuen sinó que gràcies a un ordinador podran interactuar en directe amb la narrativa i la performer canviant aquestes projeccions que es disposaran per l'espai. Dintre d'aquesta virtualitat la performer s'oblida de les seves emocions, les del seu cos i dels seus moviments, per centrar-se completament als del seu avatar, utilitzant la física que li proporciona el cos virtual. Així, aquests moviments són vistos per les persones al món real i no pels avatars, generant un diàleg entre la percepció del cos-espai real i el digital.

Aquest cos i avatar es veu immers en dues realitats, una de física (Museu Picasso) i una de virtual, donant a entendre diferents lectures, la decisió del públic canviarà aquesta realitat i per conseqüència la narrativa que l'espai transmetrà.

Amb aquests salts correlatius entre virtualitat i fiscalitat, ens adonem que les històries que sorgeixen són performades per cossos, estiguin conformats per carn i ossos o per píxels i, per altra banda estan observades per espais, són els recipients que recullen tota la informació i interacció que aquests cossos van realitzant.

D'aquí ens sorgeix la base narrativa de l'obra que proposem. Ens imaginem el museu Picasso, com a un recipient que està replet d'històries de cossos que han anat performant al llarg dels segles, aquestes històries van més enllà de les obres d'art que emplenen aquests edificis.

La nostra fantasia ens porta a imaginar quines històries poden haver succeït i quina és l'energia que ha estat i està atrapada entre aquestes parets... Ens venen al cap personatges de la noblesa, la burgesia catalana, veiem passar a un jove Picasso pel carrer Montcada i d'aquí segons com, caiem a la decadència més fonda quedant-nos sense energia i ressorgim amb personatges que viatgen d'arreu del planeta terra atrets per les atraccions que suggereix la marca Barcelona...

Amb el recull de la informació necessària pretenem crear aquest nou espai virtual 3D o metavers transitable, que seran habitats pel públic actiu i per la performer de Barcelona Sau - Ching Wong.

Doncs la investigació es concentrarà en com podem crear aquest entorn virtual amb una mirada coherent i històrica, amb l'objectiu d'evocar aquestes emocions que han conviscut amb l'entorn que conforma el Museu Picasso, transmetent-les directament al públic actiu a través de la performer, la tecnologia immersiva de realitat virtual i les projeccions envoltants.

Direcció immersius: Sau-Ching Wong, Carles Castaño Oliveros. Entorns 3D: Eloi Cantos
Dates: Dimarts, 2 i dimecres, 3 de juliol. Sessió contínua, de 21.00 a 22.30 hores. El públic es pot anar incorporant a la sessió segons la disponibilitat d'espai.

 

Compra d'entrades