Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Propera temporada tardor 2024

"La música sempre ha estat una eina per al canvi social"

31/01/2018
Música
Alma Afrobeat Ensemble arriba al Barcelona Districte Cultural amb 'New friends feat: Aram, Marc i Malena'

Ritmes que inviten a ballar i missatges que conviden a reflexionar. Alma Afrobeat Ensemble ha estat l'encarregada d'ianugurar la tercera edició del circuit del Barcelona Districte Cultural. El seu fundador i líder de la formació, el nord-americà Aaron Feder, que fa més d'una dècada que és veí de la ciutat, ens explica què és l'afrobeat, qui va ser el seu fundador i com ells han adaptat la seva música a una nova manera de fer.

- Com descobreixes l'afrobeat? I què té a veure Barcelona en aquesta història?
-Vaig començar a escoltar Fela Kuti i la música afrobeat quan treballava en una botiga de discos als afores de Chicago. Entre el 1998 i 1999, quan vaig viatjar a Barcelona, vaig començar a tocar amb músics africans a la Ciutadella, els diumenges. Compartia pis a la plaça del Trippy, en el Gòtic, amb una modelo eivissenca-holandesa que tenia un nuvi africà. Aquest any em va marcar molt i aquesta experiència em va fer venir ganes de viure fora del meu país i de poder definir la meva pròpia realitat.

-Què té l'afrobeat per haver-te enamorat?
-Em van cridar l'atenció els seus temes llargs i ballables, amb polirítmes de trance. Jo havia estat fan dels Grateful Dead, una banda americana mítica que també feia temes llargs i ballables (de fet, acabo de formar un nou grup en homenatge a ells, The Burning Shore). A més, em va passar el mateix que a Fela Kuti: la meva vida va canviar quan vaig començar a viatjar pel món i a conèixer a altres músics. Fela va estar molt influenciat per les seves estades a Londres i Los Angeles.

-Per què fer el grup des de Barcelona?
- Vaig començar el grup a Chicago, quan estava a la universitat. Fa 11 anys em vaig mudar a Barcelona i així vaig poder buscar una nova sonoritat, amb músics més internacionals, de diferents continents i de diferents orígens i cultures.

-Alma Afrobeat té influències més enllà de Fela?
-L'afrobeat va néixer d'una combinació d'estils de música, en els seus orígens estan la música highlife de Ghana i Nigèria i el funk americà. Des del nostre primer disc, nosaltres sempre hem inclòs altres influències: tenim un fagot en la secció de vents, un instrument poc comú en música moderna i encara menys en l'afrobeat; i el nostre cantant (de Lagos, Nigèria) Joe "Olawale" Psalmist és el fundador del First African Gospel Choir de Barcelona, així que també integrem les seves experiències i coneixements d'aquest tipus de música.

-Algunes de les vostres cançons són reivindicatives... Parleu de racisme, d'abús de poder....
- La música sempre ha estat una eina per al canvi social... Woody Guthrie, Bob Dylan, Fela Kuti, Bob Marley.... Tots han creat els seus propis mons i realitats i tots utilitzaven la música per expressar i intentar canviar els problemes que veien al seu al voltant. No perquè Fela era reivindicatiu hem de ser-ho nosaltres. Intentem crear i seguir el nostre propi camí, però alhora, cal reconèixer que la música de Fela sí que és una música de protesta; ignorar-ho és menysprear i subestimar la importància de la seva obra. Si algú busca música sense un missatge, que mirin per a una altra part: l'afrobeat sempre ha tingut un missatge darrere, i sempre hauria de tenir-ho. Per exemple, el primer single del nostre quart disc (que s'estrena al maig d'aquest any) es diu Remember i parla de què els polítics haurien de no solament recordar les seves promeses sinó també els efectes que les seves accions tenen.

-Què significa encara la figura de Fela Kuti?
-Fela Kuti encara representa la humanitat en la seva forma més complexa: amb aspiracions i desitjos perquè el món segueixi evolucionant. Encara que, alhora, cal recordar que no va ser cap sant.

Compartir