Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

La gran Penèlope i el petit Ulisses

22/11/2018
Teatre
La pallassa Pepa Plana recus la història de Troia amb humor i tendresa

Els nens sempre diuen la veritat. I també ho fan les pallasses. Encara que la que avui ens ocupa no sigui una pallassa per a nens.

La Pepa Plana sap jugar amb la mateixa imaginació que ho faria un infant i és així com pot convertir un estenedor en un retaule en què anirà dibuixant el món, el seu món, amb l'ajuda d'un cordill vermell. Ambs aquestes armes ens demostrarà no allò que tantes vegades s'ha dit que darrere de cada gran home sempre hi ha una dona sinó una veritat més gran, que són molts els homes petits que s'amaguen darrere de dones que són enormes: Penèlope n'és una; Pepa n'és una altra. I Ulisses i Ramon, l'home que se'n va i deixa enrere la Pepa, de tant petits acaben per semblar-nos insignificants.

Pepa Plana és una pallassa i, si algú dubta de la seva condició, només cal que li miri el nas (vermell, és clar) i les sabates: més grans que el vaixell en què marxarà Ulisses, però amb una miqueta de taló. Pepa Plana és una pallassa que juga per explicar-nos una història amb allò que troba al seu voltant (la màquina de cosir, el fil, les agulles d'estendre...) i amb els seus grans recursos de clown: el gest i la imaginació. I només amb això és capaç de fer-nos cinc cèntims d'allò que Homer va necessitar totes les pàgines de l'Odissea per explicar (que ell marxa per fer la guerra i deixa sola a Penèlope, que li diu que ha guanyat i ja torna però li posa les banyes amb una altra dona...) i alguna novetat: com que el cavall de Troia el va idear Penèlope, sense moure's de casa, i Ulisses se'l va apropiar.

I Penèlope, l'espectacle que ha ideat Pepa Plana amb l'ajuda de la gran clown Nola Rae, és en la seva petita senzillesa una obra gran amb un gran final: perquè ni Penèlope (ni Pepa) semblen disposades a consentir que els seus homes s'amaguin ni un moment més al seu darrere. Ni al darrere de la seva màquina de cosir.

I si Penèlope va triomfar en la seva visita al Casinet d'Hostafrancs, segur que ho torna a fer en els altres dos escenaris que li quedan per visitar: Auditori Sant Martí (14/12) i Lluïsos d'Horta (16/12).

Compartir