Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

“Barcelona va ser l’epicentre del jazz en espanyol als anys 30”

31/01/2018
Teatre
'There was a fiesta! At Carnegie Hall' recupera la vida i les cançons de dos artistes d'aquells anys daurats

A tots dos els agrada la música que, als anys 50 del passat segle, es feia als escenaris dels Estats Units. I aquest va ser el seu punt de partida quan es van posar a treballar junts en un nou espectacle que havia de ser bastant semblant a un concert. Però unes músiques els van portar fins a altres músiques i d'un costat de l'Atlàntic van saltar a l'altre... i allò que havia de ser només un concert amb alguna pinzellada teatral va acabar convertit en espectacle, en There was a fiesta! At Carnegie Hall.

Cinta Moreno i Salvador S. Sánchez, quan es van llançar a bussejar en els arxius musicals, tenien la mirada posada en la música que es feia als anys 50 als Estats Units i volien, a partir d'aquestes composicions, parlar de com es va forjar la identitat dels EUA i també de com va néixer el pop. "Però, quan vam començar a investigar, vam descobrir una música molt desconeguda per a nosaltres que era el jazz en espanyol dels anys 30. Una època daurada que va tenir a Barcelona com a epicentre", recorda Salvador S. Sánchez, qui admet que la troballa els va obligar a replantejar-se el seu projecte. En els anys dels quals parla, la dècada dels 30, va ser quan van començar a aparèixer als escenaris barcelonins músics que feien jazz en espanyol i no només -com havia succeït des de la Segona Guerra Mundial- músics de jazz vinguts de fora."Hi havia bandes de jazz i swing que actuaven als hotels, però també hi havia locals específics per escoltar jazz i fins i tot es feien actuacions als cinemes. I, a més, estaven els festivals", explica Salvador, qui afegeix que tot allò va quedar estroncat pel franquisme: "Prohibeix aquesta música, malgrat que estableix una relació ambigua amb el jazz".

Aquests anys són el teló de fons per a There was a fiesta!, que Salvador i Cinta plantegen com un fals documental sobre la història de dos cantants: Patty Lemon i Martin Bennet. "Diem que vam existir, però el que fem és sintetitzar en aquests dos personatges històries de molta gent que sí que va viure aquells anys", apunta Salvador S. Sánchez, qui a més de tenir la idea amb Cinta Moreno (ella és una de les protagonistes sobre l'escenari) també va ser el seu director. Patty Lemon i Martin Bennet, a més de lluitar contra l'oposició del franquisme al jazz també ho van haver de fer -ella és dona i ell, homosexual- contra moltes normes de moralitat de l'època.

La història dels dos personatges i el seu viatge fins als Estats Units es barreja a There was a fiesta! amb algunes de les cançons que integraven el repertori de la parella, cançons que, a més, també ens donen detalls sobre com era la vida en aquella època.

I tot, és clar, a ritme de jazz i de swing.

Compartir