Tornar

La dramaturga i protagonista del muntatge retratada durant la representació

'La Hoguera': un recorregut per la història i motivacions de la censura

Què fa que el poder, en èpoques diverses de la història, s'hagi esforçat tant per silenciar determinades creacions artístiques? S'ho pregunten a La Hoguera, el muntatge teatral que podrem veure a RAI Associació el divendres, 29 de març.

El signa el Colectivo Quattrocento, un grup d'artistes de disciplines diverses amb un interès comú per la poesia. Produeixen esdeveniments i espectacles com aquest que ara porten a l'escenari de RAI Associació i que constitueix un projecte de recerca sobre la censura en el món de l'art.

Sí, és una dramatúrgia que pren com a tema els moments en què el poder ha silenciat opinions, ha fet cremar llibres (si no persones), ha tancat amb pany i clau quadres excepcionals o ha impedit que s'escoltessin composicions musicals.

Perquè la censura ha afectat a moltes formes de creació. I, sense dubte, encara ho fa. Aquest espectacle mira cap al passat i ens presenta des de l'escenari formes de censura durant la història, precisament per fer-nos evidents les que potser patim també avui dia.

L'actriu que interpreta la peça, Marta Rodríguez, signa també la dramatúrgia, un viatge crític pel silenci imposat que es pregunta sobre la suposada capacitat de transformació d'unes imatges, paraules o sons que han estat, en moments concrets de la història, brutalment reprimits.

La Hoguera es remunta a les primeres cremes de llibres que, pel que sembla, ja van impulsar les autoritats maies, per arribar fins als obstacles que la censura franquista imposava a les primeres composicions rock que naixien al nostre país. Una història, doncs, de l'art i la creativitat, vistos com una amenaça.

Si voleu acompanyar el Colectivo Quattrocento en el seu recorregut per la història de la censura, passeu-vos per RAI Associació però, abans, consulteu el seu web.

Data de publicació: Dimecres, 20 març 2019
  • Comparteix