Tornar

Imatge gràfica del Grec 2018
Cartell de l'espectacle inaugural del Grec 2018 que mostra el rei Guilgamesh lluitant amb un lleó

Una de les històries més antigues del món obre un Grec que viatja a l'Àsia

Segur que heu sentit alguna vegada parlar sobre Guilgamesh, protagonista d'un dels primers relats escrits de la nostra civilització. Les seves aventures obren el Grec 2018 Festival de Barcelona, en un muntatge dirigit per Oriol Broggi.

És la primera vegada que Broggi dirigeix al Teatre Grec i ho fa, a El poema de Guilgamesh, rei d'Uruk, l'espectacle que inaugura l'edició d'enguany del festival (Teatre Grec, del 2 al 4 de juliol; cartell de Clara de Ramon, a la imatge) i que protagonitzen, entre molts d'altres, Toni Gomila, Clara Segura i Lluís Soler, amb col·laboracions de luxe com la de la coreògrafa Marina Mascarell. En escena, una història d'històries més antiga fins i tot que la Bíblia, que inclou episodis tan coneguts com el del Diluvi Universal. 

No és estrany que una història procedent d'Orient Pròxim obri el Grec d'enguany, ja que el festival mira en aquesta edició cap a l'Àsia, d'on vénen moltes produccions i on s'inspiren algunes més, tot i que les signin companyies occidentals. 

Al Grec 2018 veurem des de la dansa inspirada en la cal·ligrafia de la companyia Cloud Gate Dance Theatre of Taiwan (Pine Smoke; Teatre Grec, 10 i 12 de juliol) a la Pina Bausch de Seül, com es coneix a la coreògrafa Eun-Me Ahn. El 9 i 10 de juliol porta al Mercat el seu espectacle Dancing Grandmothers, protagonitzat per unes àvies que no li tenen por a la dansa. Per la seva banda el director de Singapur Choy Ka Fai ens mostra una part de la seva repassada a la dansa asiàtica amb SoftMachine: Surjit + Rianto, on veurem aquests dos artistes barrejar tradició i contemporaneïtat (Hiroshima, 11 i 12 de juliol). 

Hi haurà més mostres de cultura asiàtica al festival (com els músics mongols d'Egschiglen, el 12 de juliol al Harlem jazz Club), però també creadors locals que s'hi inspiren, en les formes o en el tema, com la peça d'Stefano Massini (recordeu l'estupenda Lehman Trilogy?) dirigida per Roberto Romei Shenzhen (Teatre Tantarantana, del 6 al 29 de juliol), que parteix d'aquesta ciutat xinesa i els seus treballadors per parlar-nos del món d'avui. O com la proposta de dansa per a tots els públics La casa del panda (Mercat de les Flors; 20 i 21 de juliol), que introduirà la canalla en la civilització xinesa. Companyies locals com El Teatro de los Sentidos treballaran amb una companyia de Hong Kong (el Tang Shu-wing Theatre Studio) per rellegir, en un espectacle de més de quatre hores, el clàssic xinès L'art de la guerra. És Our Death Won't Hurt Anybody Part-1 que podrem veure al CCCB del 6 al 8 de juliol. Fins i tot la bailaora Eva Yerbabuena s'ha posat asiàtica en un espectacle, Cuentos de azúcar (Mercat de les Flors, 27 i 28 de juliol) que revisita en clau flamenca el folklore popular d'unes illes del Japó.

El Festival tindrà la presència de grans companyies internacionals que va des del sempre avantguardista i revolucionari Jan Fabre, que signa Belgian Rules/Belgium Rules (Teatre Lliure Montjuïc; 20 i 21 de juliol), un divertit retrat del seu país, a la Needcompany, que presenta a L'Auditori (11, 12 i 13 de juliol) la creació de Maarten Seghers Concert by a Band Facing the Wrong Way, o el divertidíssim circ dels canadencs Cirque Alfonse que, a Tabarnak (Teatre Grec; 23 i 24 de juliol), munten una autèntica festa sota la forma d'un suposat servei religiós. 

Creacions de companyies tan innovadores com l'Agrupación Señor Serrano, que presenten al Teatre Lliure (4 i 5 de juliol) una reflexió sobre el capitalisme i els simis gegants titulada Kingdom; o, un any més, La Conquesta del Pol Sud, que segueix apostant pel teatre amb elements documentals a Raphaëlle, una història sobre gènere i identitats sexuals. La companyia de Roberto Olivan per la seva banda barrejarà tecnologia, circ i moviment a Cuculand Souvenir (Teatre Grec; 6 de juliol), una producció espectacular. Companyies locals o amb lligams amb la ciutat com Baró d'evel i el seu circ ple de poesia i animals, El Conde de Torrefiel (que presenta La plaza al Sant Andreu Teatre els dies 5 i 6 de juliol) o la companyia de dansa La Veronal (amb Pasionaria) porten al Grec les seves darreres creacions.

Són només alguns apunts d'un festival molt més ampli amb propostes per a tothom (hi ha una festa per a tots els públics, el Grec en família, el 21 de juliol i activitats diàries gratuïtes a la plaça de Margarida Xirgu) que enguany, estableix complicitats amb d'altres festivals de la ciutat com el Sónar, amb qui el 17 de juny s'organitza un concert de Ryuichi Sakamoto i Alva Noto al Teatre Grec per commemorar els 25 anys de vida del festival de música electrònica i arts avançades. També el Festival Internacional de Jazz de Barcelona, que enguany arriba a l'edició número 50, s'afegeix al Grec programant concerts a la sala BARTS i un de molt especial, el dia 7 de juliol, al Teatre Grec: el del guitarrista Pat Metheny.

Però com us dèiem, encara hi ha moltes propostes més en l'edició d'enguany del festival. Consulteu la programació completa al web del Grec 2018 Festival de Barcelona.

Data de publicació: Divendres, 04 maig 2018
  • Comparteix