Tornar

Triple retrat de l'artista transexual amb diversitat funcional Lorenza Böttner

Gènere, diversitat funcional, anatomia i classes populars britàniques, a La Virreina

La Virreina ja té a punt les exposicions que podreu veure entre el 7 de novembre i el 3  de març de 2019 i que ens mostren l'obra d'un artista transgènere, una mirada a l'anatomia al món occidental i una repassada als barris obrers del Regne Unit dels anys 70.

Tot ho trobareu a La Virreina Centre de la Imatge, un espai que pretén explorar el món de la imatge i que vol estimular, a partir d'aquestes imatges, noves experiències culturals. El centre programa exposicions, però també organitza activitats al voltant de les mostres a la vegada que promou la recerca.

Ara, ens convida a repassar les creacions de Lorenza Böttner en la primera exposició monogràfica dedicada a aquesta artista, organitzada conjuntament amb el Württembergischer Kunstverein Stuttgart. Passeu per La Virreina i a la mostra Rèquiem per la Norma (a la imatge; només fins al 3 de febrer), descobrireu les obres d'una artista amb diversitat funcional que, a més de ser transexual, pintava amb la boca i els peus. Pareu atenció si us interessa el tema perquè, pel que diuen, la mostra és tot un himne a la dissidència corporal i de gènere.

Böttner utilitzava la pintura, però també la fotografia, el dibuix, la dansa i la performance  com a eines per reivindicar-se enfront d'una societat que ignora o margina de manera habitual tant els cossos transgènere com aquells que presenten alguna diversitat funcional. Comissaria la mostra Paul B. Preciado, un dels artistes i estudiosos del gènere més reconeguts ara mateix que, en la mostra, recorda l'especial vinculació de Böttner amb Barcelona, on va viure des del 1982 i on va esdevenir la inspiració per al personatge de Petra, la mascota dels Jocs Paralímpics del 1992 creada per Javier Mariscal.

El mateix dia s'inaugura a La Virreina una segona exposició, signada per l'artista visual, investigador i activista argentí Duen Xara Sacchi que, a Organolèptic, una mostra comissariada per Valentí Roma, explora com el món occidental ha creat el seu propi model anatòmic. 

A partir d'aquest model, la mostra desenvolupa tot de fantasies orgàniques, unes figuracions patològiques que indaguen en les obsessions del nostre món a partir de la representació del cos humà que proposen. Dibuixos, objectes d'arxiu, fetitxes i reliquiaris diversos formen part de la mostra.

Finalment, també a partir del 7 de novembre, podreu veure la mostra de l'Exit Photography Group titulada Survival Programmes: In Britain’s Inner Cities i comissariada també per Valentí Roma. Entre el 1974 i el 1979, els fotògrafs del col·lectiu (Nicholas Battye, Chris Steele-Perkins i Paul Trevor) van retratar el procés d'empobriment de set barris populars britànics, en una sèrie fotogràfica impactant. És una bona mostra del desenvolupament, els anys 70, de la fotografia documental amb missatge polític a la Gran Bretanya.

Ara, per primera vegada a l'Estat, podeu veure aquestes imatges de manera íntegra i comprovar, veient les escenes i retrats de la sèrie, com era la Gran Bretaña de finals dels 70, un moment en què la privatització de les indústries i serveis i l'exaltació dels valors patriòtics van fer saltar pels aires el pacte social que havia assolit anys enrere el país.

Si voleu més informació sobre les properes exposicions que podreu veure a La Virreina Centre de la Imatge, consulteu el web d'aquest espai d'art de La Rambla.

Data de publicació: Dimarts, 06 novembre 2018
  • Comparteix