Recorregut nocturn amb un comboi històric per celebrar 90 anys de metro

28 abril, 2014 | El teu Ajuntament, Insòlit | Publica un comentari

El dia 30 de desembre de 1924 s’inaugurava el Gran Metro, la primera línia de metro de Barcelona que unia la plaça de Lesseps a Gràcia amb la plaça de Catalunya al centre de la ciutat. Els dos dies següents a la inauguració, el 31 de desembre i el dia de Cap d’Any, més de 50.000 barcelonins i barcelonines van estrenar aquell nou transport públic que circulava soterrat. Ara, gairebé 90 anys després, aproximadament 300 persones han pogut reviure les impressions d’aquells primers viatgers amb un recorregut nocturn amb el primer comboi que va circular per les vies del metro barceloní. Va ser durant la matinada del dia 10 d’abril passat. Pel desembre hi haurà una nova oportunitat.

L’històric comboi del metro ha circulat de nou en sis ocasions des de l’any 2010. Aquell any i el següent, el 2011, va sortir en dues ocasions. Els anys 2012 i 2013 va recórrer les vies en una ocasió. Fins ara, sempre ha circulat entre els mesos d’abril i maig. Aquest any es preveu que, amb motiu del 90è aniversari de la inauguració, faci un segon recorregut el mes de desembre. L’itinerari és sempre obert al públic, però amb inscripció prèvia a causa de la capacitat limitada del tren, la qual és de 300 persones.

El dia 10 de juny de 1926, un any i mig després d’aquell primer recorregut, Barcelona va poder disposar d’una línia de metro nova, el Transversal, que unia la Bordeta amb la plaça de Catalunya, passant sota l’actual carrer de Sants i la Gran Via. En aquells primers anys cada línia era servida per una empresa diferent. D’aquí els noms de Gran Metro i Transversal, els quals van perdurar fins més enllà de la dècada de 1960. Tot i això, fer el primer viatge amb metro aquell 30 de desembre de 1924 no va ser fàcil. El primer projecte per construir un ferrocarril metropolità a la ciutat s’havia presentat l’any 1907 i no va ser aprovat fins al 1912.

En aquest cas, cal dir que Barcelona no va ser pionera, tal com ho ha estat en moltes altres coses. Durant els primers anys del segle XX ja eren moltes les ciutats europees i americanes que tenien metro. Aquí, l’any 1893 s’havia inaugurat el tren de Sarrià, que va ser el primer ferrocarril urbà de l’estat i que es va electrificar el 1905, però que anava per la superfície i, per tant, encara no podia ser considerat metro. Van ser els enginyers Pau Müller i Gonçal Zaragoza els primers a demanar, l’any 1907, una concessió per fer un ferrocarril subterrani. La seva intenció era unir el parc de la Ciutadella amb la Bonanova, passant pel passeig Colom, la Rambla, el passeig de Gràcia, la plaça de Lesseps, el Putxet i el passeig de Sant Gervasi. A més del temps que va trigar la tramitació administrativa, aquests dos impulsors inicials no van trobar finançament i, poc després de tenir la concessió aprovada, la van traspassar al Banc de Biscaia.

I no va ser fins al 1920 que es van donar les condicions necessàries perquè empreses, accionistes, administracions i entitats bancàries decidissin tirar endavant el projecte. Així, el 17 de desembre d’aquell any es constituïa l’empresa Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, SA amb la intenció de tirar endavant el projecte presentat l’any 1912 per un altre enginyer, Fernando Reyes, qui pretenia unir Sants amb Sant Martí de Provençals, és a dir, el sud-est amb el nord-est de la ciutat. Era l’origen del metro Transversal. Feia poc més d’un any que, per l’octubre de 1919, Madrid havia inaugurat el seu primer metro.

Menys de mig any més tard es constituïa la companyia Gran Metropolitano de Barcelona, SA, la qual recuperava el projecte que els enginyers Müller i Zaragoza havien traspassat anys abans al Banc de Biscaia. Encara que es va constituir més tard, va ser la primera a posar la línia de metro en marxa.

La societat barcelonina no va acabar d’agafar el gust al transport subterrani, el qual tenia uns índexs d’ús més aviat discrets. No va ser fins al principi de la dècada de 1960 que el metro va començar a augmentar el nombre de viatgers, gràcies en bona part al creixement de barris populars per l‘arribada massiva d’immigració. Abans, a l’inici de la dècada de 1950, el metro es va municipalitzar i, a partir d’aquí, es va començar a expandir fins a arribar a 102 quilòmetres i 141 estacions.

Les unitats històriques que fan aquests recorreguts commemoratius són del color negre i granat del Gran Metro, colors que van ser substituïts pel blau i el crema l’any 1956 en unificar-se amb el Transversal. L’any 1999 van ser restaurats 3 vagons d’aquells trens originals que van donar servei durant més de 60 anys fins al final de 1987. Ara només fan els itineraris històrics que disposen, també, de la participació de diversos personatges vestits d’època, com ara el maquinista, el cap d’estació o el revisor.

Amb motiu del 90è aniversari del metro barceloní, TMB prepara una exposició monogràfica que es podrà veure cap a final d’any a l’Espai Mercè Sala i el mes de desembre hi haurà una nova oportunitat per fer un trajecte nocturn amb aquest comboi històric com el que van fer 300 persones la passada matinada del 9 al 10 d’abril entre les estacions de La Pau i Sagrada Família.

Publica un comentari

Els camps necessaris estan marcats amb *.

*