Encanteris contra la blanquitud del cub

© Rosa Lleó

Imagineu-vos entrar en una exposició que, en lloc de basar-se en la mateixa història de la seva disciplina, es basa en totes aquelles històries subversives que han estat històricament tractades de superxeria, bruixeria o encanteri. Reencantaments, l’exposició que la curadora Rosa Lleó (The Green Parrot) ha comissariat per al Museu Etnològic i de Cultures del Món de Barcelona, es pot anomenar amb tot aquest tipus de desqualificacions. No us espanteu, és intencionat. En això rau la brillantor de la proposta curatorial amb la qual Lleó ha estat treballant durant l’últim any.

Fins al 29 de setembre, es pot visitar una mostra delicada i afiladament política que abraça i reivindica l’embruix, l’encanteri i, si se’m permet, fins i tot la idiotesa. La nova exposició temporal de l’Etnològic reuneix nou propostes artístiques arrelades a les pràctiques no modernes del món, realitzades per Chenta Tsai Tseng, Domènec, Agnes Essonti, Regina de Miguel, Ruta de autor, Lydia Ourahmane, Patricia Domínguez, Chiara Camoni i Nikki Luna.

Continuo una mica més amb això de la idiotesa. La idiotesa, en una definició normativa, és la qualitat de l’idiota; allò que no té sentit, mancat de seny, sense fonament, inintel·ligible. Podríem posar-nos les mans al cap si pensem que és una crítica demolidora a l’exposició, un insult, que parlaria més de la meva ètica professional que del projecte expositiu. Però, al contrari, anomenar idiota Reencantaments és entendre a la perfecció la naturalesa curatorial, la intencionalitat dels artistes que la componen i l’operativitat política del discurs expositiu. Ja que la seva finalitat no és altra que desactivar les lògiques d’exclusió i mort amb les quals els poders colonials van operar a través de les institucions històriques, educatives i culturals. Rosa Lleó ens convoca a Barcelona en una nova sessió parlamentària de la descolonització del museu.

© Rosa Lleó Durant la preparació de la mostra, Nikki Luna va visitar les reserves del museu per veure les col·leccions de joieria provinents de les Filipines. © Rosa Lleó

Descolonitzar no és una tasca senzilla. Més de 400 anys de resistència dels pobles originaris en són una mostra. El museu, emmascarat sota l’empresa de la preservació i l’estudi, encara opera com a legitimador de les campanyes colonials europees i d’aquest exercici de donar llum a Europa, mitjançant l’apagada total de la vida i les realitats de la resta de territoris. És més que pertinent recordar aquí la nefanda cita de Hegel sobre l’Àfrica en la qual afirmava que la distribució del que és públic en aquests pobles es devia a l’arbitrarietat de l’autòcrata sobre el domini dels altres “salvatges iguals”: “Els reis tenen ministres i capellans, la tasca dels quals és practicar la bruixeria, dominar els poders de la natura i determinar el clima”. El capítol de Hegel sobre la base geogràfica de la història no només és testimoni de com es va formular el racisme, sinó, també, de com el racisme es va fonamentar en la base divisòria de la cultura i la natura, tal com ha argumentat de manera extensa l’antropòloga Marisol de la Cadena. Els africans són salvatges o no racionals —idiotes—, perquè valoren com a elements superiors els agents naturals: la lluna, els rius, les muntanyes… És curiós que la unificació del món, per a Hegel i el món colonial, segons el progrés modern, s’imposés a través de les “grans divisions”, destrossant per sempre l’autosostenibilitat del planeta, perseguint i assassinant a aquells que millor van cultivar la política del món.

© Rosa Lleó Obertura dels calaixos de la reserva del museu per a la selecció de ceràmiques precolombines —mentre es preparava l’exposició— amb l’artista Patricia Domínguez. © Rosa Lleó

La paraula animista i el pensament colonial
Poders eclesials i científics van encunyar el terme animista per definir els embulls vitalistes i ecològics que compartien els pobles originaris. Per a aquests, les seves cosmovisions no eren “religioses” o “espirituals”, ja que no hi havia res darrere d’aquestes providències, sinó adoracions irracionals a elements sense ànima. Per tant, continuar utilitzant la paraula animista per a aquestes cosmovisions és un continu del pensament colonial, encara que, si s’aplica per destruir l’epistemicidi comès per la Il·lustració, el seu ús té tota la rellevància i pertinença política. Com diu el curador Anselm Franke, “cal utilitzar el concepte d’animisme com a mirall de la modernitat, el seu començament, alhora que es desactiven (disempower) les relacions que sosté el potent imaginari del terme”.

Reencantaments va més enllà d’aquest exercici especular. S’adreça a la pràctica mateixa del reflex, a la destrucció total mitjançant la transfiguració poètica de les pràctiques artístiques. Utilitza l’idiota perseguint la genealogia conceptual que Deleuze i Stengers hi han construït a sobre. L’exposició persegueix una altra manera de fer, que no passa per la urgència d’establir lleis universals dels sabers o les pràctiques, sinó perquè ens aturem un moment i reconeguem que no tenim el significat d’allò que coneixem. El murmuri, que és allò que l’idiota fa front als defensors del saber absolut, no dedueix, crea. Com que l’idiota no “explica” res, no necessita una explicació. Aquesta resideix en l’acte de transformació de l’acte creatiu del mateix esdevenir. Si citem “La propuesta cosmopolítica” d’Isabelle Stengers, “cal gosar dir que el murmuri de l’idiota còsmic és indiferent a l’argument de la urgència, tant com qualsevol altre argument. No ho nega, consisteix només en una suspensió dels ‘i llavors…’ en què nosaltres, tan plens de bona voluntat, tan emprenedors, sempre preparats per parlar en nom de tots, tenim mestratge”. La comissària Rosa Lleó ha sabut orquestrar els artistes de la mostra per continuar una conversa planetària dels “i aleshores” gràcies al murmuri del que és possible.

Reencantaments, artistes dins les col·leccions etnològiques

Museu Etnològic i de Cultures del Món (seu Montcada). Fins al 29 de setembre del 2024.

Exposició comissariada per Rosa Lleó, que proposa una relectura dels objectes etnològics conservats, partint de la creació contemporània i donant-los nous sentits i significats.

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis