“Cada vegada que començo un projecte, començo també un viatge”

J. A. Bayona

© Miguel Ángel Chazo / Sitges Film Festival

Aquesta entrevista ha trigat un temps a materialitzar-se. No és estrany. J. A. Bayona és un cineasta prolífic i, probablement, el director català amb més projecció internacional. Encara que viu a Barcelona, on té la seva empresa, La Trini, viatja constantment. Finalment, vam poder trobar-nos al Festival de Sitges, on va presentar La sociedad de la nieve, que es fixa en un fet real, l’accident d’un avió uruguaià que el 1972 es va estavellar als Andes. Aquell fet va donar peu a una pel·lícula anterior, Viuen, de Frank Marshall (1992), i ara Bayona torna a relatar aquella tragèdia. No és la primera vegada que s’interessa per l’experiència extrema de la gent; el seu segon llargmetratge, Lo imposible, recull el testimoni de María Belón, supervivent del tsunami del sud-est asiàtic del 2004.

Nascut el 1975, Juan Antonio García Bayona forma part de la primera promoció de l’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya, l’ESCAC. Va començar la seva trajectòria dirigint videoclips, fins que a Sitges va conèixer Guillermo del Toro, que li va produir el primer llargmetratge, L’orfenat, que es va estrenar a la Setmana de la Crítica del Festival de Canes. A partir d’aquí, podríem dir allò que la resta és història, amb pel·lícules com Un monstre em ve a veure, la segona part de Jurassic World o la sèrie El senyor dels anells: Els anells del poder.

A Sitges, un lloc especial per a ell, li van donar un premi. Bayona es presta a contestar preguntes sobre la seva última pel·lícula (evidentment, té ganes de presentar-la al món), però, sobretot, sobre la infància i l’adolescència a Barcelona, en un període de descobriment de la seva passió pel cinema.

M’agradaria començar parlant una mica dels inicis de la teva cinefília, en un context molt determinat, el de la vida de barri i el d’una època molt concreta, la dels anys vuitanta.

Per a mi, el cinema era un esdeveniment perquè era molt lluny. Vivia a la Trinitat Vella i, per anar-hi, calia agafar el metro. Aleshores, anàvem al cinema per Nadal, amb la qual cosa era encara més un esdeveniment. Així doncs, en consumia sobretot a la televisió i en vídeo.

Recordo perfectament la primera vegada que vaig anar-hi sol: era l’any 1990, i era l’època dels Oscars. Em faltava veure una pel·lícula, d’aquella edició: Tot passejant Miss Daisy. Havia convençut els meus germans perquè anessin a veure les altres pel·lícules amb mi, però en aquella ocasió vaig dir a la meva mare que agafaria el metro tot sol. La mare em va dir que sí. Tenia 14 anys. Vaig anar al Comedia, al passeig de Gràcia amb la Gran Via.

En tornar a casa, em vaig adonar que podria anar al cinema sempre que ho volgués. Això sí: anar al cine era complicat.

En quin moment vas crear un grup d’amics al voltant del cinema?

Anava al col·legi Sant Josep Oriol de la Trinitat Nova. Allà vaig fer l’EGB, i hi teníem un professor, Lluís Rey, que just ara ha vingut a la presentació de La sociedad de la nieve a Sitges. Ell havia rebut un premi de la Generalitat per apropar el cinema a les escoles de Santa Coloma de Gramenet als anys setanta. Imagina’t com era un projecte així en aquella època.

A l’aula de plàstica de la meva escola, ell impartia cinema. Però jo era al grup A, i ell donava classes al grup B. Mentre els seus alumnes feien cinema, jo feia ganxet. No em podia creure que ells estiguessin aprenent cinema mentre jo confeccionava un estoig de llana.

 El director, durant el rodatge de la seva darrera pel·lícula, La sociedad de la nieve. © Netflix  El director, durant el rodatge de la seva darrera pel·lícula, La sociedad de la nieve. © Netflix

Dos anys més tard, em va donar classes, i vam fer, per exemple, una càmera de fotos amb una capsa de cigars. I vam començar a projectar pel·lícules. Recordo que ens va portar de colònies a Queralbs. Era la primera vegada que dormia fora de casa amb els de l’escola. Allà ens va projectar una còpia en 16 mm de Frankenstein (James Whale, 1931). En va fer una introducció i ens va dir: “Veureu una pel·lícula amb un pròleg on surt un home i diu que la vida només la pot donar Déu; bé, vull que sapigueu que això no ho va fer el director, sinó que el van obligar a incloure-ho a la seva pel·lícula”. Nosaltres, amb vuit anys, no enteníem què ens estava dient, però són coses que et queden i van ressonant. De sobte, per a mi, hi havia un director i un estudi que l’havia obligat a fer una cosa que ell no volia.

Lluís Rey era un gran tipus, molt cinèfil. Quan jo estudiava BUP, a l’institut de Sant Andreu, ell donava un curs de cinema al Camp de l’Arpa. Allà seleccionàvem pel·lícules que llogàvem en 16 mm i després les projectàvem i les debatíem. Jo devia tenir uns 15 anys. Als 16 anys, vaig anar per primera vegada al Festival de Sitges i, als 17, vaig començar a cobrir el festival com a premsa, perquè m’acreditava per a la ràdio local de la Trinitat Vella i per a la televisió local del Clot. Després, als 18 anys, vaig entrar a l’ESCAC.

Quan l’ESCAC encara era a Barcelona…

Sí, a les Escoles Pies de Sarrià. Cada dia anava des de la Trinitat Vella fins a Sarrià. Amb bus, amb el 60.

Suposo que hi havia un contrast en el context socioeconòmic.

A la primera promoció de l’ESCAC hi havia gent d’edats i procedències molt diverses, estudiants de 18 anys, de 24… Era un grup molt heterogeni. A la meva classe hi havia, per exemple, Kike Maíllo i Adrián López, tots dos de Sant Andreu. Molta gent de barri.

Hi ha alguna cosa molt definitòria en el teu cinema: un amor molt fort pel gènere i, alhora, una tendència molt marcada cap al drama emocional.

Quan estava fent Els anells del poder i Jurassic World: El regne caigut, venia Guillermo del Toro i em deia: “Bayona, la següent ha de fer mal”. Hi ha coses que et remouen i et fan mal. Evidentment, en el context d’El senyor dels anells o de Jurassic World, com a director, estàs al servei de la història i intentes fer-ho tan bé com pots, sempre en el marc d’una indústria amb una manera de produir molt clara i tancada. Després, en les altres pel·lícules, ja hi ha més espai per treballar des d’aquest lloc “que fa mal”, i el que faig és seguir la intuïció. Vaig rascant i rascant a veure on fa mal, i això sempre connecta amb una part que es repeteix en cadascuna de les meves pel·lícules.

D’on creus que ve?

Ara que he començat a entrevistar els meus pares i la meva família per documentar-los, començo a preguntar, i hi ha una cosa que es repeteix: la por ha estat sempre molt present a la meva família. De cop, hi ha coses que van passar i que van marcar-la. El meu pare és molt cinèfil i, quan era petit, per poder entrar al cinema, va començar a vendre pipes i llaminadures. Aleshores, gairebé cada dia, hi entrava gratis.

Fa poc vam anar a visitar el cinema on el pare anava de petit, i li vaig preguntar quina era la primera imatge que recordava haver vist en aquella pantalla i que li hagués quedat gravada per sempre. Em va respondre que era una de Béla Lugosi allargant la mà.

És clar, aquesta és una imatge que jo he fet servir a Jurassic World: El regne caigut, quan el dinosaure és a l’habitació. I penso, aleshores: “Com s’ha transmès això?”. En relació amb la por, també hi té a veure el context, el d’aquelles generacions en què a Andalusia hi havia molta misèria. A La sociedad de la nieve, quan parlava amb els supervivents, un m’explicava que l’emoció que el movia era la por: d’haver de quedar-se a les muntanyes, del que menjaven, de no tornar a casa. Tot això donava peu, precisament, al fet que la pel·lícula fos de por.

Parlaves de la imatge que més ha marcat el teu pare. Però, quina és la que més t’ha marcat a tu personalment?

La imatge que sempre he tingut gravada a la retina és la de Frank Langella a Drácula (John Badham, 1979), quan baixa de cap per avall, per la façana, i rasca amb la mà la finestra. És increïble: és com la imatge que recordava el meu pare, la de la mà de Béla Lugosi. Potser algun dia en podré fer alguna cosa, de tot això, citar aquestes imatges de manera més explícita que a Jurassic World, i en un context diferent, com el de la Trinitat Vella.

T’has criat en una ciutat, però les teves pel·lícules són molt poc urbanes.

Suposo que això és casualitat. L’altre dia em preguntaven per Los Fabelman, de Steven Spielberg. És cert que és una pel·lícula en la qual ell parla de la seva infància, però en realitat la infància és a totes les seves pel·lícules. Al final, el que és important és la manera d’apropar-se a les històries, d’apropiar-te’n. L’orfenat era un guió de Sergio G. Sánchez que ja existia, Lo imposible es basa en una història de María Belón, Jurassic World és un encàrrec…

I, no obstant això, totes mostren un univers molt teu.

En el cas d’Un monstre em ve a veure, encara que la història ja existia prèviament, hi ha una part, al subtext, que té a veure amb la vida de barri. Si comences a furgar, de manera molt subtil, trobes alguna cosa relacionada amb la crisi industrial que es va produir durant el govern de Thatcher, que ja era present a la novel·la.

Hi ha hagut un canvi molt clar en la fisonomia cinèfila de la ciutat de Barcelona: les sales de cinema que hi havia, per exemple, ja no hi són. Com estàs vivint tot aquest canvi?

És molt trist que els cinemes hagin desaparegut del centre de la ciutat. És un tema força global. Parlant amb exhibidors, ara ho reconeixen com un problema, perquè per anar al cine els xavals han d’anar-se’n a la perifèria, i allà no és tan fàcil tenir un pla per a tota la tarda. Abans podies anar al cinema Pelayo i després a prendre alguna cosa a L’Ovella Negra.

Ara, anar a una sala significa hipotecar tota la tarda al centre comercial. S’estan adonant que sortir del centre de les ciutats els ha anat en contra. A mi em fa molta pena que els cinemes hagin desaparegut dels centres urbans. Evidentment, també és llei de vida: les maneres de consumir evolucionen, però crec que la gent s’està adonant que les plataformes són més semblants a la televisió.

Jo espero que algun dia tornin les sales grans al centre de la ciutat, però ja serà un consum diferent, per la presència de plataformes. La televisió i el vídeo ja van prendre espectadors al cinema, i malgrat això no ha mort. Estic molt en contra de la idea que les sales hagin mort. S’han transformat, però no han mort.

Les teves pel·lícules semblen tornar a un cinema d’una altra època, a partir d’una barreja entre entreteniment i autoria. Com vius l’encaix entre el teu univers personal i la indústria?

Jo vaig veure els clàssics a la televisió. I els vaig veure de petit, a la televisió espanyola, que anava fent cicles: de Truffaut, de Hitchcock, de Kubrick, de Kurosawa… Això fa que no tinguis prejudicis, perquè no hi ha etiquetes. Recordo veure pel·lícules raríssimes, com Cría cuervos (Carlos Saura, 1975) o El timbal de llauna (Volker Schlöndorff, 1979), alhora que veia El increíble hombre menguante (Jack Arnold, 1957) o L’home amb raigs X als ulls (Roger Corman, 1963). Tot formava part del mateix. A aquestes edats, la mirada està més lliure de prejudicis i tot ens fascina.

La sorpresa té molt a veure amb el que faig. Sempre penso que el primer pla que vaig veure a la meva vida, que és el de Superman volant, m’ha marcat la idea que tinc del cinema.

La sorpresa pot ser això o un drama com el de La sociedad de la nieve. La por consisteix a pensar de quina manera es viu que un avió s’estavelli als Andes, o com es viu l’experiència que una onada ho arrasi tot en uns segons. La sorpresa també forma part d’un cinema més dramàtic i realista.

Tant Lo imposible com La sociedad de la nieve són pel·lícules molt properes a la gent que va viure les experiències en què es basen. Com ho fas per aconseguir apropar-te a aquestes persones?

Jo sento molt la pressió de tot allò que em donen. En el cas de La sociedad de la nieve, copsava que van ser molt llestos: en donar-me tant, hipotecaven la meva visió de la història. No vaig tenir, però, la meva percepció coartada. Jo sé que hi ha coses que ells no esperaven que fossin a la pel·lícula i després les han vist i les han acceptat.

Quan llegeixes el llibre de Pablo Vierci en el qual es basa la pel·lícula, t’adones que aquell grup va ser increïble, i que la individualitat era més complexa. Cadascú va fer el que va poder. Sí que vaig tenir una discrepància amb els guionistes, que volien que tot, a la pel·lícula, estigués molt ben lligat, però aquesta voluntat canviava els fets. Jo els demanava que no els modifiquessin, que intentessin simplement entendre.

Has treballat a Londres, a Hollywood, has viatjat per tot arreu per fer les teves pel·lícules. L’última, sense anar més lluny, tracta sobre un succés que va passar a l’Amèrica Llatina. Com és, a la pràctica, aquesta vida itinerant?

Cada vegada que començo un projecte, començo també un viatge. Per a Els anells del poder, vaig estar un any i mig a Nova Zelanda. La sociedad de la nieve es va rodar a Espanya, però vaig viatjar molt a Montevideo, per familiaritzar-me amb la cultura uruguaiana i argentina, i també per intentar conèixer la realitat cultural d’aquell moment. Em vaig movent per tot el món, com quan vaig anar a Londres a rodar Jurassic World, però sempre he viscut a Barcelona i no em plantejo viure enlloc més.

 

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis