Allò dels altres

Il·lustració ©Rebeka Elizegi

Quan arriba a casa són quarts de nou del vespre. Deixa les bosses de la fruiteria (maneta llarga amb filigrana modernista de ferro, quina porositat, quina meravella, quin clec més sonor, per tancar-la. Quin tacte) al terra de l’entrada i mira enllà. No hi ha cap entrebanc que li impedeixi veure la balconada del menjador, des d’aquest extrem del pis on hi ha el rebedor. Ni parets, ni envans, ni portes.

Tot el seu apartament i els dels seus veïns, més enllà, estesos a la vista, encenent amb les seves llums de sales d’estar i cuines el cel de Sant Pere. Embolcallant-ho tot, l’halo rosat del sol que deu pondre’s per Collserola.

Cada dia, el mateix. Ara és quan repassa el recorregut de les hores prèvies. Recorda, una a una, totes les portes que ha obert i tancat aquesta tarda i s’imagina col·locant-les una a davant de l’altra, com un contínuum de filtres que li amaguen tot el que aquest pis d’un sol espai s’entossudeix a mostrar-li. Quan va arribar al barri en quedaven més, de botigues amb portes i agafadors, poms, nanses, mànecs o manetes que s’haguessin d’obrir. Ara només en té tres al voltant de casa seva. La resta d’establiments s’obren de forma automàtica o pitjor: es deixen entreoberts sempre, com si ens fessin un favor.

No sabria dir quan va començar a fer-ho, això. Els primers cops van ser fortuïts, com sempre passa amb allò que acaba sent una addicció. S’aturava davant d’un aparador que l’atreia, decidia entrar a donar una ullada i, quan obria la porta, sempre hi havia una botiguera que es dirigia a ella. I això només li passava quan havia de fer aquell gest de girar el pom o la maneta, d’empènyer el mànec o la fusta. Et puc ajudar?, Què et poso, nena? I ella, amb el seu tímid Res, només miro, tallava la conversa però ja se li havia instal·lat una mica d’escalfor al cos, que abans d’entrar no sentia. Ara, segons el dia, allargava la conversa: preguntava pel gènere d’una peça de roba, si minvava després de la primera rentada, si aquell objecte era fet a mà i qui ho feia i on. Tot per mantenir-se en l’atmosfera que havien creat, de sobte, en aquells espais reduïts que eren les botigues que mantenien aquells poms, manetes, mànecs, nanses i tiradors.

Il·lustració ©Rebeka Elizegi Il·lustració ©Rebeka Elizegi

Hi ha dies que necessita les portes, tot i que intueix que el que necessita també són les preguntes, i sovint no en té prou amb les tres que queden a la vora de casa seva. Si ha sigut un dia especialment fluix, camina fins a creuar la Diagonal i amunt, perseguint els barris on encara resisteixen els comerços tradicionals barrejats amb botigues pop-up que revaloritzen aquests elements que l’obsessionen. El fenomen dels poms i panys i mànecs i tiradors i nanses té la virtut de conviure als districtes o carrers que són extrems en la distribució de la renda disponible de les llars per càpita de la ciutat. Els uns encara no s’han pogut permetre mecanitzar el pas, els altres cerquen diferenciar-se de l’anonimat que provoca aquesta evolució. Tot l’entremig està farcit de vidres que s’obren sols, que no necessiten tacte, mecanismes que fan que no ens hàgim d’esforçar, ni fer soroll, ni notar-nos, ni saludar, que ve a dir que tenen una completa indiferència cap a nosaltres.

Aquesta tarda ha començat per Sarrià i anar baixant fins a casa. Botigues de queviures tradicionals (maneta fixa de llautó daurat i campaneta al darrere), cellers encara amb les botes originals (porta quatre dits oberta, però compensat amb uns engranatges secs que van ben durs), tot baixant en diagonal fins a l’Eixample, on desapareixen, i fins al seu barri, Sant Pere, on tornen a reviscolar. Ha passat per les tres que li queden al voltant de casa seva, tot i haver de fer una giragonsa per poder arribar-hi: la pastisseria del carrer de la Princesa, la fruiteria de la cantonada de Sant Pere Més Baix i el bar Andorra. Portes de vidre, pesants i gruixudes, que requereixen la força de mig cos per obrir (quin gust notar l’oposició del ferro o la fusta contra la pell, el grinyol afilat, l’orgasme del clec del tancament, exacte i perfecte, entre el pany i el marc, quan la deixes anar). Barratges que t’obliguen a fer-te un lloc, a tenir presència, predisposició i voluntat a habitar aquell espai que guarden.

Ella somia en murs, totxos, barandats, mampares, fins i tot. En muralles, envans i baluards i portalades. Imagina com seria entrar i sortir de les habitacions, separar els espais, les olors. Posar límits. No entén la fal·lera pels lofts immensos del Poblenou, voler pagar preus elevats pels antics tallers d’un sol espai amb ascensors de muntacàrregues, sense racons on amagar-se dels de casa ni dels de fora, ni d’una mateixa, gairebé.

Ara, a dins del seu cap i davant del finestral de la seva balconada, col·locaria totes les portes que ha travessat aquesta tarda. Les afileraria totes davant seu, en aquest únic espai sense entrebancs ni límits, si les tingués. Però no. Tota la seva vida, i, per tant, la dels altres, està exposada en aquest “un únic espai, loft, apartament” enmig de Sant Pere. “Vistes espectaculars de la plaça de Sant Agustí Vell”, destacaven. “Així no has d’estar separada dels convidats, si fas el sopar i ells són a la sala.” El que no li van dir és que els únics hostes que tindria serien els veïns que també viuen en pisos sense compartiments i que se li posen a la vista com una extensió més del seu menjador. I, és clar, la veu. A pesar de totes les portes que ha posat amb els ulls tancats. A pesar de voler habitar el pis sense haver de veure-hi. A pesar de voler arrencar-se els ulls. Veu la veïna.

S’afanya a tancar els porticons de les finestres i treure’s la vella desdentada que xarrupa la cullera, de dins del seu pis, però la fusta està inflada per la humitat i els anys i no tanca bé i la llum i la imatge, i la dona i la sopa continuen escolant-se pel buit entre les lames. Quan no ho pot suportar es posa ajaguda al racó cec, un angle mort del seu pis just al costat del balcó que queda amagat des de l’altra banda. Un amagatall des d’on tampoc ella pot veure res. Tot i que continua sabent que és allà. Una dona sola, una sopa i un iogurt, un pis sense més mobles que un sofà de tres places i un televisor amb anuncis sorollosos i colors vius. Voldria posar barreres i no pot. Ser cega, si fes falta. Sense portes ni parets no es pot amagar de la pobresa dels altres, que també és la seva i la persegueix, recordant-li que ja no es pot pagar barandats ni pisos de més d’una habitació.

Decideix baixar al carrer i buscar l’escalfor, que a aquelles hores només pot ser a l’Andorra. Des que trepitja les llambordes ja sap el que l’espera: la nansa immensa que ocupa tota l’amplada del vidre (color daurat gastat dels cantons). L’obre amb parsimònia i s’asseu a la barra. La cambrera fa just mitja hora que l’ha acomiadat, en el seu pas pel recorregut de portes de la tarda, i ara només fa una afirmació amb un filó d’interrogant al final: “Una canya?”, com si fos un got més dels que ja ha fet abans. La hi deixa a sobre el taulell i marxa a servir els altres. Ella fa glopets curts a la cervesa i la segueix de reüll. Reconeix el que veien els ulls de la cambrera mentre la hi servia: pot veure com desitjaria arrencar-se’ls per no veure la soledat que veu en ella.

Publicacions recomanades

  • Geosmina La Magrana, 2022

El butlletí

Subscriu-te al nostre butlletí per estar informat de les novetats de Barcelona Metròpolis