Inaugurat el primer tram del metro entre la Sagrera i Vilapicina el 21 de juliol de 1959, quedava encara un tram de 688 metres per enllaçar el barri d’Horta amb la xarxa de metro existent.

Quatre anys després, s’aprovava un pla d’urgència per al metro de Barcelona que incloïa la construcció de l’esmentat tram, les obres del qual van començar el 20 de març de 1964, tot i que no van ser inaugurades oficialment pel director general de ferrocarrils fins al 26 de setembre del mateix any.

L’obra del nou túnel va anar a càrrec de l’Estat i, tres anys després, el 5 de juliol de 1967, el llavors director general de Transports del Ministeri d’Obres Públiques, Santiago de Cruylles, entregava oficialment i protocol·làriament el nou túnel a l’Ajuntament de Barcelona. En aquest acte s’escenificava el traspàs de l’obra del Ministeri a l’alcalde de Barcelona, Josep Maria de Porcioles, que, a la vegada, la traspassava a Jaime Fanés Casas, director gerent del Metropolità de Barcelona. En acabar l’acte, les autoritats van fer un recorregut pel túnel des de la plaça d’Eivissa fins a Vilapicina.

Finalment, sense gaire pompa, el 5 d’octubre s’inaugurava i s’obria al públic aquest nou tram que facilitava als hortencs una sortida envers la ciutat. Si a la inauguració hi havien assistit l’alcalde de Barcelona i l’arquebisbe, el dia d’obertura d’aquest petit tram només hi van ser presents diferents funcionaris de la V Prefectura Regional de la Direcció General de Transports Terrestres del Ministeri d’Obres Públiques i membres de l’Ajuntament de Barcelona.

Autor: J. M. Contel

Peu de foto: Estació de metro de la plaça d’Eivissa, poc temps després de la seva inauguració. (Fotografia: Arxiu TMB)