Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

"Volem recuperar l'esperit de les obres de Calder"

27/09/2017
Dansa
Circ
Addaura Teatre Visual es fixa en les obres del nord-americà per crear 'Mobilus'

Si hi havia res que fascinés al nord-americà Alexander Calder era el circ. Li agradava tant que va decidir construir-ne un. Un petit. Molt petit. Volia poder traslladar-lo només en una maleta, però va créixer tant i tant que al final necessitava cinc per poder-lo moure. Per construir-lo, Calder va utilitzar el que tenia més a mà, que també era moltes vegades el material del qual feia les seves obres d'art, cordes, filferros, teles... En el circ d'Alexander Calder hi cabia de tot: lleons, equilibristes, pallassos... I a tots els personatges que l'habitaven era ell qui els donava vida en unes sessions que van entusiasmar a molts dels seus amics artistes d'ençà que les va començar a fer el 1926: Jean Cocteau, Piet Mondrian, Le Corbusier, Thomas Wolfe o Joan Miró van ser alguns dels que van quedar fascinats. No els únics. Qui també es va entusiasmar quan va veure els enregistraments va ser Teia Moner.
"Fa molts anys que tenia ganes de fer un espectacle sobre Calder", explica l'ànima de la companyia Addaura Teatre Musical, que presentarà en la programació de la segona edició del Barcelona Districte Cultural l'espectacle que ha sorgit de tants anys de fascinació: Mobilus. "No tractem de reproduir les obres de Calder sobre l'escenari; però qualsevol que vegi les nostres coreografies podrà endevinar quin era l'esperit de les seves obres", afegeix Teia Moner que barreja en les seves creacions la dansa amb els titelles, la màgia amb el teatre d'ombres... un munt de tècniques que es fusionen en un muntatge adreçat al públic familiar, que tant pot agradar als pares com als fills i que "els ajudarà a començar a descobrir un artista i el seu món". Sense anar més lluny, un dels números que componen Mobilus està inspirat en aquell circ en miniatura que el nord-americà va fer; d'igual manera que altres de les coreografies que pujaran a l'escenari recorden els mòbils que van immensament conegut a Calder. "La relació entre no moviment i moviment és una de les claus per entendre l'univers artístic de Calder; i és aquest un tema que està molt present també en la dansa", apunta Moner.
No és aquesta la primera vegada que Addaura i Moner es fixen en una obra plàstica per a una de les seves creacions. Això és el que ja van fer amb els treballs de Joan Brossa i el que proven ara de fer amb les creacions d'un altre artista, Paul Klee. A ell pensen dedicar el seu proper espectacle.

Compartir