Barcelona Cultura

Callas, una veu trencada per l'amor

Audiovisual
27/09/2017
Un documental signat per Tony Palmer recorda a La Divina

"La pel·lícula que vaig fer i que vaig titular Callas no tracta sobre la gran cantant d'òpera, sinó sobre una dona que estava vivint un terrible desastre i que a més era una gran cantant d'òpera. Estic interessat en aquest tipus de gent; t'acabes adonant que el que tenen tots en comú és el coratge. Això és el que m'interessa. Vaig quedar fascinat amb Maria Callas. La vaig veure unes quantes vegades sobre un escenari: en escolar-la t'adonaves que la seva era una veu trencada. Aquesta és la raó per la que em vaig acostar a la dona: ser per saber per què tenia aquesta veu. Quan estava fent la pel·lícula, ella va morir, i crec que jo vaig ser el primer que va pensar que la raó de la seva mort, la causa de la seva veu trencada, era el desastre en què vivia i que estava motivat per la tempestuosa relació que mantenia amb Onassis".

Qui així parla en una entrevista a La Vanguardia (10 de novembre de 2015) és Tony Palmer, l’autor del documental musical Callas, un periodista que durant anys va biografiar per a la BBC monstres de la música com Jimy Hendrix, Leonard Cohen, The Who o Pink Floyd, però que també va fixar la seva mirada en grans noms de la clàssica com Yehudi Menuhin o Maria Callas.

Callas, o com molts l'anomenaven, La Divina, va néixer a Nova York, el 1923, a una família d'ascendència grega; quan els seus pares es van divorciar, ella va haver de tornar a Grècia amb la seva mare, amb qui mantenia una relació molt difícil perquè contínuament li recordava que era una nena grassoneta i no massa agraciada. Aquestes crítiques la van marcar i va dedicar bona part de la seva vida a combatre-les: va perdre molts quilos i va guanyar tones de glamur per convertir-se en una Audrey Hepburn dels escenaris, una dona molt atractiva, encara que també molt insegura; però no va ser aquesta la seva única lluita: com que a la seva família no va trobar afecte, el va buscar en un munt d'homes que no sempre la van saber estimar.

El 1949 es va casar amb Giovanni Meneghini, un empresari que tenia 30 anys més que ella i en qui buscava el pare que no va tenir: el va abandonar una dècada després enamorada d'Onassis, qui va ser el seu gran amor malgrat que ell mai no li va correspondre: mai es va casar amb ella i, en canvi, el 1968, sí que es va casar amb Jackie Kennedy.

Maria Callas va morir el 1977. Només tenia 53 anys, però -malgrat que va revolucionar la manera en què s'havia de cantar a dalt de l'escenari- feia ja molt de temps que el seu gran moment com a cantant havia passat: el seu primer èxit el va tenir, amb Tosca, el 1942; a finals de la dècada dels 40 del segle passat ja estava al cim; a finals dels 50 i principis dels 60, quan va començar a preocupar-se massa per la seva vida privada, quan va embogir per Onassis, va arribar el moment en què la seva veu es va començar a trencar.  I, trencada, és com la recorda Tony Palmer a Callas, la pel·lícula que va estrenar el 1987 i que és la segona aposta del cicle de documental musical de Barcelona Districte Cultural.

Monique Makon, una inauguració amb ritme

21/10/2017

Triomfa junt amb els Soul Titoo's en l'estrena de Can Clariana Cultural

Música

Uns 'Petits herois' de pel·lícula

13/10/2017

El CC Baró de Viver acull la primera projecció del Petit Cineclub

Audiovisual