Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

Penèlope

Pepa Plana

26/10/2018 - 19:00h

CC Baró de Viver

Teatre

Durada: 75 minuts

La màquina de cosir es diu Sparta. I el seu marit és l’Ulisses, que fa uns anys li va dir allò de "Mira, nena, que me’n vaig a fer la guerra i de seguida torno". I la Penèlope, per no portar-li la contrària a l’Homer –que ho va deixar tot per escrit a l’Odissea–, es posa a cosir per entretenir l’espera. I cus i cus. I fila i fila, fins que arriba un moment que decideix que millor que filar és estirar del fil i comença a dibuixar el tapís del seu futur i el del seu marit. Però la Penèlope, entre puntada i puntada, també fa altres coses, sobretot pallassades, perquè la Penèlope, ho vulgui o no, és una pallassa de nas vermell i sabates grans –de color rosa i amb una miqueta de taló, que ella és pallassa, però molt coqueta–, que podrien servir com a vaixells per al retorn de l’Ulisses a qui, alguns expliquen, se li ha aixecat feina amb una tal Calipso. Pràcticament sense paraules, només amb el seu fil vermell amb el qual dibuixa vaixells o apuja ciutadelles, amb l’ajuda d’uns imperdibles i unes cremalleres per construir el seu exèrcit i de la màquina de cosir que acaba convertida en cavall de Troia, la Penèlope ens explica una història que ja no és ben bé la de l’Homer (ni falta que ens fa), sinó la d’una pallassa amb moltes coses a dir.
Aquesta Penèlope pensada per a un públic adult, és el cinquè espectacle de la pallassa Pepa Plana. Té com a directora la degana de les pallasses en actiu, la britànica Nola Rae (1949), que va estudiar amb Marcel Marceau, va fundar el London Mime Theatre i va ser guardonada el 2008 amb l’Ordre de l’Imperi Britànic per la seva aportació al mim.

 

PEPA PLANA, Penèlope.mpg

 

 

FITXA

Direcció: Nola Rae. Pallassa: Pepa Plana. Assessorament màgia: Mag Lari. Música original: Lluís Cartes. Producció: Pepa Plana. Vestuari: Rosa Solé. Il·luminació. Jordi Llongueras

 

LA CRÍTICA HA ESCRIT

“Pepa Plana se pasa a Homero por el Arco de Triunfo y hace su propia interpretación del texto. Penélope es moderna, reivindicativa. Penélope tuvo la idea del Caballo de Troya. Penélope no perdona a Ulises la infidelidad con Calipso.” JOSÉ A. MUÑOZ  REVISTADELETRAS.NET 

“Pepa es la payasa menuda y coqueta, pero también es la Penélope que se rebela contra el destino que le asignó Homero y, en lugar de dedicarse a hilar mientras espera la vuelta de Ulises, se convierte en un machote guerrero troyano.” GEMMA TRAMULLAS ELPERIODICO.COM

Pepa Plana

Fa dues dècades que va decidir vestir-se amb el nas vermell de pallassa i pujar a l’escenari disposada a explicar les històries des d’un altre punt de vista: el seu, el d’una dona. Pepa Plana (Valls, 1965) va presentar el seu primer espectacle com a pallassa el 1998, De Pe a Pa, un muntatge que, malgrat les pallassades, no estava pensat per als nens sinó per a un públic adult. Davant l’èxit aconseguit per aquesta primera incursió, dos anys després estrenava Giuletta. És el 2004 quan presenta Hatzàrdia i comença a explorar un llenguatge no verbal –aquest muntatge va tenir una versió de petit format sota el títol de L’atzar–, camí pel qual continuaria transitant fins a Penèlope, que va estrenar el gener del 2010 al Festival Pallassòdrom de Vila-seca. Després d’Èxode (2011), la pallassa marxa a Mont-real on col·labora durant una temporada amb el Cirque du Soleil. A la tornada, Pepa Plana, amb Toti Toronell (que va presentar durant el tercer circuit del Barcelona Districte Cultural Libèl·lula), explora el món del teatre de pallassos de carrer i presenta Despistats (2014). El seu últim espectacle, Paradís pintat, es va estrenar al festival Grec 2016.

Compartir

Altres esdeveniments:

Veure tots

Notícies relacionades

La gran Penèlope i el petit Ulisses

Notícies - 22/11/2018

La pallassa Pepa Plana recus la història de Troia amb humor i tendresa

Teatre

"La meva Penèlope és molt punky"

Notícies - 03/10/2018

Pepa Plana, una pallassa enfrontada amb el mite de l'Odissea

Teatre