Barcelona Cultura

El circuit cultural als barris de tots els districtes de Barcelona. Entrada gratuïta

Febrer - Abril 2024

Mali Blues

Cinema Documental Musical

Audiovisual

“No volem música de Satanàs. En el seu lloc hi haurà versos alcorànics. És el que imposa la xaria”, va anunciar el 22 d’agost del 2012 Osama Ould Abdel Kader, portaveu del Moviment per la Unitat i Gihad a l’Àfrica de l’oest. I, a partir d’aquell dia, la música a Mali es va convertir en haram, en pecat.

El 2012, un grup d’islamistes proper a Al-Qaeda va imposar la seva força en la zona nord de Mali, prop del riu Níger, després que el poble tuareg declarés la independència. I, des del poder, els islamistes van emetre una xaria extremament dura que castigava amb amputacions, flagel·lacions i execucions accions com la venda d’un paquet de cigarrets, que una dona passegés sense anar coberta o, també, que algú escoltés o interpretés música: no podia sonar a les emissores de ràdio ni a les festes. Fins i tot van arribar a requisar telèfons mòbils i van canviar el to de trucada: les melodies van desaparèixer i van ser substituïdes per versicles de l’Alcorà.

Aquell 22 d’agost va començar el patiment de Fatoumata Diawara, una de les músiques més conegudes de Mali, que protagonitza Mali Blues juntament amb el griot (narrador d’històries de la tradició oral que interpreta amb un ngoni —instrument que diuen que és el precursor del banjo— i que va estar nominat a un Grammy) Bassekou Kouyaté, el raper Master Soumy i el guitarrista Ahmed Ag Kaedi. Aquella data va marcar el punt de partida per a prop de 80.000 persones que van haver d’emprendre el camí de l’exili interior, moltes d’elles cap a la capital Bamako (com va fer Bassekou Kouyaté); d’altres, en canvi, com Fatoumata, van marxar a l’estranger.  Les seves històries, les seves vivències, la seva música i el seu patiment vertebren aquest documental que també es mostra fascinat pels paisatges i les gents d’aquest país africà.

La situació dels músics de Mali ja la vam abordar en un altre documental, They Will Have to Kill us First, de Johanna Schwartz, que vam projectar durant el tercer circuit del Barcelona Districte Cultural.

FITXA

Director: Lutz Gregor. País: Alemanya. Any: 2016.

 

MALI BLUES Trailer | Festival 2016

 

Cinema Documental Musical

Si us agrada la música, en voldreu descobrir els secrets i els protagonistes. Es tracta d’històries apassionants i apassionades que, moltes vegades, han acabat a la pantalla gran dels cinemes convertides en documentals que porten la llum a alguns territoris foscos de l’escena musical internacional. En col·laboració amb el festival In-Edit, un dels esdeveniments més destacats de l’agenda cultural de la tardor barcelonina, us proposem revisar alguns dels títols més interessants dels que han conformat la seva programació durant les últimes edicions.

Compartir

Altres esdeveniments:

Veure tots