La sostenibilitat amb mirada internacional

L’Institut Montserrat va acollir 27 alumnes d’Itàlia, França i Alemanya en el marc del projecte HOPE Erasmus+ per tancar aquest programa d’intercanvi sobre problemàtiques ambientals, que ha durat dos anys.

El programa Help Our Planet Environmentally (HOPE) Erasmus+ va acabar el passat mes d’abril a Barcelona, concretament a l’Institut Montserrat. Hi van participar tres centres més, de França, Itàlia i Alemanya. Cadascun havia de comprometre’s a involucrar en el projecte entre 20 i 25 alumnes i a un equip docent multidisciplinari, que organitzava sessions presencials amb l’alumnat del seu centre. A més, el punt fort del programa van ser els intercanvis: l’alumnat amfitrió allotjava el que venia dels altres països i també li proposava temes de treball per preparar les trobades.

Amb el títol 'Quin futur, aquí i en qualsevol altre lloc?', l’última trobada volia donar les primeres conclusions d’aquests dos anys de treball. L’alumnat local i estranger va visitar la Fàbrica del Sol i les plaques solars de l’Ajuntament de Barcelona i va descobrir  l’arquitectura ecològica d’Antoni Gaudí al Parc Güell. A més, van anar a Sitges per estudiar quins factors afecten la regressió de la platja d’aquesta localitat i van fer un recorregut en bicicleta pel front marítim des del Clot, que els va servir per fer el mesurament de la contaminació de l’aire en tres punts de l’itinerari, entre altres activitats.

Docents i alumnat valoren molt positivament l’experiència. La Vega Morera, estudiant de 4t d’ESO de l’Institut Montserrat destaca, sobre l’alumnat estranger: “Ha estat molt interessant veure com treballen i adonar-nos que els problemes existents en qüestions  de medi ambient i canvi climàtic són molt semblants, tot i produir-se en diferents països. Nadia Margaria, professora d’anglès del Liceo de Cuneo, l’institut italià, assegura que el projecte ha complert les expectatives previstes: s’ha mostrat la importància de les assignatures relacionades amb el medi ambient, en la vida i el futur del planeta. A més, diu que l’alumnat ha treballat cooperativament per detectar els problemes a escala internacional i esdevenir les persones adultes responsables del demà.