Què en sabem del riu Llobregat?

Butlletí: 

L’alumnat de 4t de primària de l’Escola Sant Gregori ha treballat l’aigua de manera interdisciplinària gràcies a l’estudi de camp d’aquest riu des del naixement fins a la desembocadura.

L’alumnat de 4t de primària ha treballat al llarg d’aquest trimestre l’aigua de manera interdisciplinària. En ser una “Forest School” és possible sortir, palpar, observar i aprofundir el coneixement de la natura. Així, molts dels conceptes que es treballen a l'aula es poden complementar amb l’experiència pràctica, ja que «és quan faig que comprenc».

Per conèixer les característiques de l’aigua, l’alumnat ha aprofitat la proximitat del riu Llobregat per treballar els diferents trams i cursos del riu. Aquest riu ja havia estat estudiat durant el curs anterior a partir del “Viatge al País dels Lacets” de Sebastià Sorribas, on es menciona en diverses ocasions el nom del riu “Llòbrec”.

El primer pas del procés de descoberta va ser visitar el naixement del riu a les Fonts del Llobregat. D’aquesta manera, l’alumnat va poder observar la força que té el naixement d’un riu, el seu soroll i l’erosió que comporta. També van poder treballar les ciències socials, ja que van estudiar els sistemes muntanyosos, totes les comarques que travessa i l’aprofitament que es fa d’un recurs com l’aigua (per a la indústria, els embassaments, etc.). A més, vam poder practicar l’ús del llenguatge amb la creació de rodolins.

Per entendre tot un recorregut, cal veure el principi però també el final. La sortida realitzada al Delta del Llobregat va permetre l’alumnat descobrir la desembocadura del Llobregat i veure com arriba l’aigua del riu al mar en el seu tram més baix.

D’altra banda, en el marc d’aquest projecte es van tractar també la depuració de les aigües, l’ecosistema que es genera a la zona dels maresmes del delta, els aqüífers i l’aprofitament com a zona de conreu d’aquest tram baix, i l’observació de la flora i la fauna autòctona d’un espai natural i protegit. Així mateix, cada alumne es va endur la seva llibreta de camp, en la qual va poder recollir informació i experiències.

Paral·lelament, des de les classes d’anglès, l’alumnat ha dissenyat per grups un experiment per tal de recrear el cicle de l’aigua. Utilitzant els coneixements adquirits durant les sessions de ciències naturals, i amb les eines necessàries per a poder explicar-se en la llengua estrangera, els grups van planificar, explicar i posar en pràctica un experiment propi. D’aquesta manera, van poder comprovar si el disseny realitzat havia funcionat, tot observant els diferents estadis del cicle de l’aigua en un període curt de temps.

Cada sortida té com a resultat l’elaboració d’un pal de ruta que resumeix tot el que s’ha après. Els continguts queden plasmats en el pal de manera molt gràfica, fent que al final de curs cada alumne sigui capaç d’explicar tot el que ha après només seguint tot el que mostra el pal de ruta.