Posa’t al dia sobre les microxarxes!

Cinc mesos després de l'inici, fem balanç d'aquests àmbits temàtics que Escoles+Sostenibles té en marxa i que engloben el malbaratament alimentari, la prevenció de residus i la contaminació acústica, entre d'altres.

Les microxarxes, projectes agrupats per temàtiques relacionades amb la sostenibilitat i que compten amb l’acompanyament de la secretaria Escoles + Sostenibles, van obrir les seves inscripcions el mes de setembre. Cinc mesos després, fem un repàs de quin és l’estat de cada microxarxa, els seus objectius i els propers passos!

Aquest mes de gener ha començat la sisena temporada d'Ens ho mengem tot. Durant els mesos vinents, els centres educatius participants treballaran la problemàtica del malbaratament alimentari a través d'uns aliments protagonistes: la taronja, el lluç, la crema de carabassa i els espaguetis amb tomàquet. L'últim mes, al maig, els 20 centres que en formen part avaluaran les millores aconseguides calculant el malbaratament resultant d’un menú complet amb enciam, lluç i taronja.

Per altra banda, a través de la microxarxa Compostem i Aprenem, els centres segueixen apostant per incloure al seu currículum educatiu el coneixement dels processos que es donen durant el compostatge. En total són 15 centres, dels quals la meitat són nous, que treballen aquesta qüestió i reben formació específica, com visites tècniques i recursos físics. Aquestes sessions estan obertes a totes les persones que estiguin interessades.

Aquest curs formen part d'Embolcalls+Sostenibles un total de 66 centres dels quals, un de cada quatre, participen per primera vegada. Actualment, els centres ja han realitzat la fase de diagnosi i han presentat plans d’acció per reduir la generació de residus. Destaquen propostes de sensibilització com, per exemple, l'elaboració d'escultures amb els residus recollits en un matí o la instauració del dia de la fruita, en la línia també, dels esmorzars saludables.

Durant el mes de febrer, s’organitzaran dues sessions de formació: un taller de fabricació d’embolcalls i una sessió de creació col·lectiva amb una acció a la ciutat per visibilitzar la tasca feta pels centres.

Pel que fa a Tinguem Cura del Planeta, hi participen enguany 11 centres, dos dels quals s'han incorporat aquest curs.  Al llarg d’aquests mesos, els centres han estat investigant quina és la problemàtica ambiental més rellevant del seu municipi (l'excés de soroll, el trànsit, les emissions de CO2) i elaborant propostes de millora.

A més, de cara a la propera Conferència Catalana de Tinguem Cura del Planeta, que se celebrarà el 9 de Maig a la Casa del Mar i al Centre Cívic Albareda, cada centre cedirà la paraula a quatre representants de tot l'alumnat per explicar quin ha estat el procés de cada centre. D’aquesta manera es treballa l’apoderament de l’alumnat, la participació i la motivació, que representen les claus de l’èxit d’aquest projecte.
 

Enguany, un rècord de 25 centres tracten el tema del Pla de Prevenció de Residus. Durant el primer trimestre, es va explicar la metodologia i les oportunitats d’aprenentatge d’aquesta iniciativa de la mà d’experts en la matèria. Durant aquest segon trimestre, els 13 centres novells es troben en la fase d’elaboració de la  diagnosi, en la qual coneixeran quants i quins residus es produeixen al centre, així com els espais i processos en què es generen. Els 12 centres restants també tenen feina, ja que han d’acabar l’elaboració el Pla de Prevenció de Residus, iniciat en cursos anteriors, i començar a implementar les accions previstes. Els més veterans es dediquen a portar a terme noves accions, revisar l’estat del seu pla i utilitzar diferents recursos per a comunicar els resultats de les seves accions. Durant els cinc anys d’aquesta microxarxa, s’han pogut recollir una gran varietat de bones pràctiques ambientals que han fomentat la sensibilització i conscienciació sobre la prevenció de residus, la mobilització de la comunitat educativa i la cultura de formar part de la solució, i no només del problema.

Per últim, la microxarxa Sssplau segueix amb la sensibilització del so i soroll a 18 centres educatius de la xarxa. Fins ara, els centres han fet una diagnosi acústica dels diferents espais del centre per determinar quin és el millor lloc per instal·lar el dispositiu amb el panell lluminós i començar a proposar accions de millores estructurals i de canvi d'hàbits. Paral·lelament, quatre centres estan prenent mesures acústiques a l’exterior del centre amb l’objectiu d’elaborar un mapa sonor.