En marxa el projecte "Saps el que respires?"

Butlletí: 

En el marc de la microxarxa “Fem campanya per una mobilitat sostenible i segura” l'Escola Vedruna Gràcia fa una diagnosi de la qualitat de l’aire del seu entorn i demana a l'Ajuntament diferents mesures per millorar-la.​

La Comissió Ambiental de l’Escola Vedruna avança per a la millora de l’aire que respiren al centre educatiu. A continuació podeu llegir en primera persona el relat de dues alumnes de 4rt d’ESO, la Mar Molins i l’Alba Lucas que ens expliquen tot el procés del projecte “Saps el que respires?”:

Article de la Comissió Ambiental

Saps què respires? No sé si aquesta pregunta us l’heu feta massa sovint... De fet, no sé si mai us havia passat pel cap. Però nosaltres, els i les integrants de la Comissió Ambiental de l’Escola Vedruna Gràcia, hem vist que pot arribar a ser una pregunta molt important. Tot va començar quan, tot acabant el curs passat, la comunitat educativa de l’escola ens van encarregar que estudiéssim la qualitat de l’aire a l’escola i del seu entorn més immediat perquè era un dels temes que més els amoïnava.

En primer lloc, aquest mateix curs, vam decidir fer una diagnosi de la qualitat de l’aire per tal de conèixer la situació de partida: realment l’aire que respirem és perjudicial per a la nostra salut? Amb els alumnes més petits vam fer experiments per veure els efectes de la contaminació (alguns d’aquests eren “trampes” per enxampar partícules, o submergir un tros de guix en vinagre, que simulava la pluja àcida…). A més a més, els alumnes més grans vam disposar de diversos aparells (cedits en préstec pel Servei de Documentació d’Educació Ambiental) que ens van ajudar a mesurar diversos contaminants de l’aire (com ara el NO2, el CO2 o les partícules en suspensió: PM10).

Un cop fetes les mesures, tocava analitzar els resultats. I va ser aleshores quan vam veure que teníem un problema, un problema molt greu. Tots els resultats que vam obtenir superaven els límits de la qualitat regular de l’aire que proposa l’OMS (Organització Mundial de la Salut). Amb tot això, també es superaven els llindars considerats perjudicials per a la salut en molts dels contaminants més comuns, sobretot PM10 i NO2 (contaminants alliberats bàsicament pels cotxes en circulació).

Encara que ara sabíem que estàvem

Saps què respires?

respirant un aire perjudicial per a la nostra salut, el que no sabíem era quins efectes podria tenir. Per això, vam demanar consell als experts. Ens vam posar en contacte amb l’equip de Jordi Sunyer, un reconegut expert que ha fet estudis per esbrinar els efectes de la contaminació en els nens en edat escolar (el projecte BREATHE). La visita de la neuropsicòloga Mònica López, que també va formar part d’aquest projecte, va confirmar les nostres sospites: els nivells de contaminació a la nostra escola poden afectar el desenvolupament dels infants, sobretot dels més petits.

Aleshores, sabent el problema i totes les conseqüències que podia tenir, vam decidir passar a l’acció. Vam dissenyar una campanya de comunicació, tenint present qui eren els nostres destinataris ideals i què els podíem demanar a cadascun d’ells.

Ja hem parlat amb una tècnica de la seu del Districte de Gràcia, Mònica Peracho, que ens ha orientat per saber quins són els passos a seguir per aconseguir que valorin les nostres peticions seriosament i ens donin una resposta. Ben aviat participarem d’un Consell de barri i també rebrem la visita del Conseller de Medi Ambient, Robert Soro.

Si voleu saber què els demanem, podeu veure aquest vídeo de la nostra campanya de comunicació “Saps què respires?”.

I si a més a més voleu saber què hem recomanat a l’alumnat i famílies de l’escola perquè pateixin menys els efectes de la contaminació produïda pel trànsit al barri de Gràcia, no us perdeu aquesta animació.

La nostra onada expansiva ja ha començat, volem canviar l’entorn de la nostra escola perquè tenim dret a créixer respirant aire net. Ens agrada la nostra escola, ens agrada el nostre barri...però necessitem un canvi d’aires!!

 

Saps què respires? (alumnes)