Reducció del consum energètic: objectiu assolit

Deu centres educatius d’Escoles + Sostenibles participen a la primera edició de la Marató d’Estalvi Energètic a Barcelona i aconsegueixen reduir gairebé un 10% el seu consum energètic.

La Marató d’Estalvi Energètic, una iniciativa que s’ha dut a terme a 10 municipis de la província de Barcelona, ha arribat al seu final amb un gran èxit, tot i el fred que hem tingut aquest mes de febrer. Per primera vegada s’ha realitzat també a la ciutat de Barcelona, amb la participació de 47 equipaments, dels quals una desena eren centres educatius de la xarxa. Es tracta d’una campanya de sensibilització i de bones pràctiques en l’ús i el consum d’energia, que té la voluntat afegida de destinar l’estalvi econòmic aconseguit a la lluita contra la pobresa energètica.

Els estalvis aconseguits durant aquest mes es destinaran a la lluita pel dret a l’energia, concretament al projecte “Als barris de la Marina hi posem tota l’energia”. El repte era reduir un mínim d’un 10% el consum d’aigua, electricitat i gas respecte els consums mitjans dels tres anys anteriors. S’ha superat pel què fa a l’aigua i gas, i en electricitat, tot i no arribar a l’objectiu del 10%, també s’ha estalviat.

Els centres educatius han fet propostes d’actuacions de tota mena, des d’aquelles més cridaneres i puntuals per visibilitzar el malbaratament d’energia fins a aquelles més persistents en el temps i que persegueixen canviar hàbits per tal de reduir la demanda d’energia com fer el seu ús més eficient. Algunes d’aquestes propostes poden suposar estalvis permanents i a llarg termini per a tots els centres participants. Val la pena posar en valor la varietat i quantitat d’actuacions que s’han dut a terme i la motivació i esforç que hi ha dedicat cada un dels centres. Tot i tenir un dels febrers més freds dels últims temps, les actuacions no han deixat de realitzar-se setmana rere setmana i el nivell de predisposició de la comunitat ha estat contínuament elevat.

Les actuacions han estat tantes que no les podem enumerar totes, però podem destacar-ne alguns exemples: recollir aigües pluvials per regar l’hort, crear grups “energètics” amb funcions d’encarregats d’aula o auditors, generar mapes d’informació energètica (ubicació d’endolls, llums, radiadors...), implicar a les famílies amb les accions a les llars, reduir horaris de climatització, fer classes fora de l’aula per utilitzar llum natural i designar el Dia Sense Ordinadors són alguns dels exemples de les accions que s’han dut a terme.