Els usos de l'hort vertical

Descobreix els recursos que ofereix l’hort vertical del Col·legi Paideia, un espai per tractar diferents conceptes i disciplines de manera vivencial i entre diferents grups d’alumnat.
 

A continuació us expliquem de la mà de la comunitat educativa de l'escola d’educació especial Paideia les diverses maneres com s’utilitza l’espai de l’hort vertical de l’escola, el qual ha esdevingut un indret de l’escola on s’aprenen assignatures ben diverses, amb grups escolars diferents, tant junts com separats, i que fins i tot serveix per al desenvolupament de les pràctiques realitzades per Tècnics Ocupacionals de Paideia i de les Corts. Us deixem amb el testimoni de l’escola:
 

“Va ser una sorpresa, i un gran regal, que el programa Barcelona Escoles + Sostenibles ens concedís aquesta meravellosa estructura per poder treballar de diferents maneres i amb diversos conceptes tot el que envolta el cicle vital de la natura. Però no només això! Paideia és una escola d’educació especial amb gairebé 60 anys d’història, i des de 2015 té una nova seu al carrer Montnegre. El projecte de l’hort va ser molt ben acollit per totes les classes, que han col·laborat, cadascuna a la seva manera, per fer-ho realitat. No només tenim un hort vertical sinó que també hem creat 6 jardineres de l’hort horitzontal, i per als alumnes amb més problemes de mobilitat també disposem de tres taules d’hort urbà. En el seu conjunt treballem tots aquests espais en diferents conceptes i disciplines, per tant, no només el fem servir per tractar temes de coneixement del medi, sinó que també ho utilitzem per assolir objectius d’altres assignatures. I en aquest cas l’hort vertical ha estat clau.

El curs organitzat per Escoles + Sostenibles, que vam fer junt amb companys i companyes d’altres escoles de Barcelona, no només ens va donar una orientació molt clara i útil per crear de zero i mantenir un hort escolar, sinó que també vam poder treure molts recursos per treballar amb diferents grups. Hi ha grups que han tractat les matemàtiques fent jocs de recerca per tot el plànol engraellat de l’hort vertical, buscant la quantitat exacte de diferents tipus de plantes. A llengua s’han fet servir les plantes utilitzades per fer diferents exercicis, completant el noms, fent els cartells que s’han penjat, buscant plantes que comencen amb certa lletra, relacionant noms amb la seva imatge... A informàtica, han buscat a la xarxa informacions variades de diferents plantes per fer un petit dossier i comentar-lo durant les sessions. També han fet els cartells físics que després s’han col·locat a l’hort. La llengua estrangera, l’anglès, també ha tingut el seu protagonisme, fent sessions molt simples i breus en aquest idioma, en les quals s’han anomenat tant les plantes com els recursos per treballar en quest espai.

A l’escola intentem aprofitar qualsevol eina instrumental per poder assolir conceptes i crear nous objectius de la manera més vivencial possible. L’hort vertical s’està convertint en un recurs que ens està brindant valuosos recursos amb els que treballar.

Però no acaba aquí. Junt amb l’equip tècnic de Simbiosi, que ens va assessorar i col·locar l’hort vertical, la Fundació Paideia ha iniciat un projecte en el qual els usuaris del Centre Ocupacional Paideia i el Centre Ocupacional Les Corts, s’estan formant com a tècnics en horts verticals, amb l’objectiu de poder assessorar a altres escoles en el seu manteniment i, potser, en un futur dedicar-s’hi professionalment. Un cop a la setmana, en sessions de dues hores, visiten l’hort vertical de l’escola i fan les seves pràctiques.

Encara ens queden moltes coses per fer, i molts projectes per iniciar. El proper serà compartir aquest espai amb altres escoles ordinàries del districte per tal de fer de l’hort vertical un eina inclusiva a la nostra pròpia escola.”