Investiguem la bassa

A l’espai natural de la bassa de l’Escola Fluvià els nens i nenes desenvolupen la seva curiositat i aprenen nous conceptes relacionats amb el medi natural.

A l’Escola Fluvià s'ha apostat per oferir als infants un pati amb zones naturals diverses incloent els horts, i fer del pati un més dels espais d’aprenentatge del centre. Els espais d’aprenentatge són ambients dissenyats per tal que infants de diferents edats juguin i experimentin junts a partir d’uns materials que desperten la seva curiositat i els porten a gaudir plenament del seu instint natural de descoberta.

+INFO
 

A l’espai natural els infants juguen en contacte amb la natura, hi troben arbres, plantes, horts urbans, troncs, sorra, pedres i fauna diversa que poden observar amb els estris que posem al seu abast: lupes, pots d'observació, llibretes per fer dibuixos i còpies del natural, entre d'altres.

L’espai Newton és per aprofundir en el món de la ciència de forma experimental i lliure. Els infants investiguen, observen, fan deduccions i elaboren hipòtesis que han de contrastar amb la veu dels experts. És un espai per plantejar-se preguntes i construir camins per cercar les respostes.
 

A continuació la comunitat educativa de l’escola Fluvià ens relata la seva experiència:
 

“A l'espai Newton, els nens i nenes de 3r i 4t de la nostra escola, aquest curs anem a la bassa. Aquest primer mes ha estat una bona experiència per adonar-nos de com podem aprendre fora de l'aula. Fem grups de treball de quatre o cinc infants de les quatre aules de CM (Cicle Mitjà). Cada grup va a l'espai natural amb lupes, coladors, culleres, un termòmetre, una safata, un salabret, una làmina amb dibuixos de diferents insectes i plantes... i un full on haurem de deixar constància de les nostres observacions.

Hem d'observar, tocar i olorar l'aigua. També hem de mesurar la temperatura i, el que és més divertit, amb molt de compte, posar aigua a la safata per tal de descobrir els petits animalons que viuen dins la bassa. Els hem d'observar molt bé per tal de poder-los dibuixar amb precisió i trobar el seu nom a les làmines. També ens fixem en les plantes i entre totes intentem esbrinar quina funció tenen a la bassa.

Després, a l'aula, busquem informació sobre aquests minúsculs animals i les plantes que hem vist. I ens adonem que ens van sorgint dubtes i preguntes que ens porten a anar més enllà i a seguir aprenent sobre els ecosistemes naturals i la vida.

Com a escola, pensem que és una bona manera d'aprendre, ja que posem en contacte l'infant amb la realitat que ens envolta i es desencadenen moltes preguntes que incentiven les ganes d'aprendre per poder ampliar els coneixements sobre la complexitat de conceptes, mecanismes i relacions de l’entorn en el què vivim.”