Tornar

Un cicle que crida a la reflexió sobre la Primera Guerra Mundial

L'Institut Français i el Goethe-Institut de Barcelona presenten un cicle d'actes amb l'objectiu de recordar aquesta guerra quan es compleixen cent anys del seu inici 

Amb motiu del centenari de l'esclat de la Primera Guerra Mundial i amb l'objectiu de recordar aquesta guerra com un fet incisiu i reflexionar sobre les seves conseqüències fins avui dia, l'Institut Français i el Goethe-Institut de Barcelona presenten tot un seguit de propostes en format de cicle de cinema.

A França, es parla de la Primera Guerra Mundial com “la gran guerre”, i està molt arrelada en la consciència col·lectiva. Aquest cicle ens ofereix la possibilitat de veure sis pel·lícules, tres franceses i tres alemanyes, que s'apropen al tema des de diferents punts de vista i diferents distàncies històriques. Hi haurà també una taula rodona entre historiadors francesos, alemanys i espanyols sobre les conseqüències a llarg termini i les diferents percepcions de la Primera Guerra Mundial.

La projecció dels films serà a l’institut Francès, i presentarà els següents títols:
 

La grande illusion de Jean Renoir.

Dimarts 28 de gener, 20h.

Entrada lliure

França, 1937 / 1h54 / VOSE / Jean Gabin, Pierre Fresnay, Marcel Dalio

El comandant von Rauffenstein, un alemany refinat i respectuós empresona a dos soldats francesos. Els porta a un camp de presoners on  ajuden els seus companys de presó a cavar un túnel per escapar del camp. Però el dia abans de la seva fugida, els traslladen. Finalment, els porten a una fortalesa d’alta seguretat dirigida per von Rauffenstein. Aquest tracta als presoners amb cortesia, inclús trava una amistat amb Boeldieu. Però els oficials francesos preparen una nova fugida.

Quatre de l’infanterie de Georg Wilhelm Pabst

Dijous 30 de gener, 20h

Entrada lliure

Alemanya, 1930 / 1h38 / VOSE / Amb Gustav Diessl, Fritz Kampers, Claus Clausen

Falten alguns mesos per al final de la Primera Guerra Mundial, quatre soldats de peu alemanys estan al front francès. En aquesta França destrossada, l’estudiant Hans es converteix en l’amant de la cantant francesa Yvette. El seu amic Karl, gràcies a un permís, recorre Alemanya turmentada pel racionament i es troba amb la seva dona que l’enganya. Llavors s’ofereix voluntari en una missió perillosa de la qual torna ferit. Quan la batalla es desencadena, quan la fam i la desolació s’instal•len i quan el seu lloctinent es torna boig, el Karl es troba en una església utilitzada com hospital, a la vora d’un enemic agonitzant...

La France de Serge Bozon

Divendres 31 de gener de 2014, a les 19:00h

Entrada lliure

La France, França  2007, color, 102 minuts, VOSE Direcció: Serge Bozon.

Tardor de 1917. A la llunyania, la guerra està al seu punt àlgid. A la rereguarda, la Camille viu al ritme de les notícies del seu marit que ha anat al front. Però un dia rep una carta de separació. Trasbalsada i disposada a tot, decideix vestir-se d’home per anar a buscar-lo. Al camí es troba amb una tropa de soldats que no se n’adonen de la seva verdadera identitat. Els segueix, i això li canviarà la vida. Descobreix, a mida que passen els dies i les nits, el que no hauria imaginat mai, el que el seu marit no li havia explicat mai i el que els seus nous companys evitaran revelar-li: França.

La tragédie de la mine de Georg Wilhelm Pabst

Divendres 31 de gener de 2014, a les 21:00 h

Entrada gratuïta

Kameradschaft. Alemanya 1931, blanc i negre, 91 minuts, VOSC Direcció: Georg Wilhelm Pabst.

Georg Wilhelm Pabst trasllada a aquesta pel•lícula la història d'un accident a una mina que va ocórrer el 1906 a Courrières, a la frontera franc-alemanya, uns anys després del final de la Primera Guerra Mundial. A la part francesa de la mina es va produir un incendi. L'administració no disposava d'un equipament modern necessari per combatre'l i per rescatar els miners tancats. A la mina alemanya veïna, dividida sota terra des de 1919 per una reixa, existia aquest equipament.

La pel·lícula impressiona per la seva òptica documental i el seu excel•lent muntatge. És un al•legat apassionat a la superació del xovinisme mitjançant la solidaritat internacional. Els miners apareixen com a pioners paladins d'una societat on l'egoisme nacional, eterna font de guerres, haurà quedat abolit.

Joeux Noel de Christian Carion

Dimarts 4 de febrer, a les 20:00 h

Entrada gratuïta

Joyeux Noël. França, 2005,  color, 115 minuts, VOSE Direcció: Christian Carion

Christian Carion dóna un missatge de pau en una època caracteritzada per la violació dels drets humans i la guerra. Ho fa recreant un episodi real de la Primera Guerra Mundial en el qual els homes van decidir d’oblidar per una estona les seves diferències, d’enterrar plegats els seus morts, de jugar a futbol i d’ajudar-se contra els atacs aeris procedents de les seves pròpies armades.

Poll de Chris Kraus

Divendres 7 de febrer de 2014, a les 20:00h

Entrada gratuïta

Poll, Alemanya 2010, color, 134 minuts, VOSE Direcció Chris Kraus.

Ens porta a les vigílies de la Primera Guerra Mundial. Després de la mort de la seva mare, Oda von Siering, una noia de 14 anys, viatja de Berlín a una província remota de l'imperi rus a la costa oriental del mar Bàltic. Allà es troba amb un món que sembla suspès en el temps, però que de fet és ple de tensions, violència i bellesa decadent. En una casa senyorial construïda a sobre de palafits, el seu pare, metge i investigador solitari, es dedica a la dissecció de cadàvers d'animals i humans. Mentrestant, al voltant d'ells, els russos, els estonians i la petita, però privilegiada minoria alemanya es aguaiten mútuament amb desconfiança.

A més a més aquest cicle també organitza xerrades i una exposició titulada Línies del front de David Möhring i Philip Rieseberg

que es podrà gaudir fins divendres 28 de febrer dl-dv: 10-21 h; ds: 10-13 h i és entrada lliure.

David Möhring i Philip Rieseberg van néixer a Berlín. Es van conèixer fa més de vint anys, i han treballat conjuntament en diferents projectes que van des del curtmetratge, al guió i el còmic. David és guionista i viu i treballa a Berlín. Philip és arquitecte a Berlín, i treballa regularment en projectes a França. 

L'exposició ens situa al front. Alguns soldats francesos escriuen a les seves famílies des de la trinxera. Davant està l’alemany, l’enemic. El Philip Rieseberg i el David Möhring han il·lustrat les cartes enviades pels Poilus (paraula francesa amb la qual designaven als soldats francesos de la 1era Guerra Mundial) amb imatges mostrant els boches (paraula francesa amb la qual designaven als soldats alemanys de la 1era Guerra Mundial) de front.

 

Data de publicació: Dijous, 30 Gener 2014
  • Comparteix