Tornar

Estem envoltats d’aliments tunejats

Light, natural, sa, 0%, enriquit, casolà, artesà, tradicional... què hi ha darrera d'aquests reclams publicitaris? La campanya Mentida Podrida denuncia els enganys que habitualment trobem en la publicitat alimentària.

Un producte light engreixa menys, un aliment natural té menys additius, un casolà és artesà, un amb lactobacillus millora les nostres defenses, uns pollastres de corral són produïts per un petit pagès/a, i així fins a l'infinit. Però realment és així? La majoria de les vegades no. Aquests reclams publicitaris han estat utilitzats per moltes de les marques que ens trobem cada dia al supermercat per vendre'ns els seus productes. 

Analitzant alguns dels reclams publicitaris més habituals, trobem que la paraula NATURAL apareix en les presentacions de 23 % dels productes nous, és a dir, en un de cada 4 i aquest terme no està regulat. Un aliment natural és aquell que porta a la seva etiqueta la paraula natural i aquesta és la única resposta que es pot donar amb la legislació actual a la mà.

Si posem la lupa sobre els ENRIQUITS, descobrirem que és molt comú anunciar un producte com a enriquit amb un ingredient, quan en realitat la quantitat d'aquest és irrisòria. Per exemple, una sola sardina conté 20 vegades més omega 3 que un got de llet enriquida amb aquest àcid.

Un altre reclam són els aliments FUNCIONALS, aquells que són bons per a la nostra salut. Aquests productes solen contenir una quantitat petita d'un ingredient que científicament s'ha comprovat que es beneficiós per a la salut. Però per exemple, un plàtan aporta el triple de vitamina B6 que la beguda làctia que ajuda a les teves defenses.

I així podríem seguir amb el reclam ARTESÀ, CASOLÀ, SA, LIGHT, 0%... La publicitat alimentària sovint ens enganya en detriment de la nostra salut i el medi ambient. Les conseqüències d’aquest engany no només vulneren els nostres drets com a consumidors, sinó que també dificulten el desenvolupament de l'agricultura sostenible, amb les conseqüències socials i ambientals que la seva desaparició comporta. Per tot plegat, es fa necessari més que mai una regulació pública que ens protegeixi de la publicitat enganyosa, i la campanya Mentida podrida ho denuncia.

Més informació: La Fàbrica del sol

 

Data de publicació: Dijous, 02 Abril 2015
  • Comparteix