Tornar

"El mestre i Margarita", de Pep Tosar, al Círcol Maldà

Fins al 20 d’abril, l'obra inspirada en la novel·la de Mikhaïl Bulgàkov trasllada l’acció de la Rússia estalinista a la Barcelona actual

Ja al 2003, al festival Grec, Pep Tosar va estrenar una adaptació teatral de la novel·la El Mestre i Margarita, del rus Mikhaïl Bulgàkov. Ara, nou anys més tard, presenta una versió renovada d’aquell espectacle, variant-ne l’època i el lloc. Del Moscou dels anys 30, sota la fèrria disciplina estalinista que descrivia el llibre, passem a la Barcelona actual. El canvi li serveix per fer una crítica mordaç de l’actual estat de la qüestió de la cultura i del teatre català.

L’espai reduït del Círcol Maldà permet a Tosar desenvolupar El Mestre i Margarita en dues direccions: austeritat escenogràfica i profunditat argumental. Un piano, una butaca, dos bancs i un mirall. Quatre actrius, sis actors i vint-i-cinc personatges. A través de diversos canvis que augmenten l’efecte satíric de l’obra contextualitzada a la Barcelona actual i fent ell mateix el paper de Voland, el diable, Tosar usa les dues trames ja existents a la novel·la: la història d’amor entre el Mestre i Margarita, i els fets reals entre Jesús de Natzaret i Ponç Pilat. Mentrestant, el diable i el seu seguici recorren la ciutat alterant-ne l'ordre establert.

Dues hores i mitja per a una reflexió sobre l’amor, el poder, el bé i el mal, la confiança, l’obertura intel·lectual, la pau, la curiositat, la justicia… a través de l’esperit de Bulgàkov.

Data de publicació: Dijous, 04 Abril 2013
  • Comparteix