Diàlegs ambientals '13: Mobilitat i Salut

Cinquenes jornades d’anàlisi i debat sobre les ciències ambientals, a l'Institut d'Estudis Catalans (IEC)

L'objectiu dels "Diàlegs ambientals" és posar sobre la taula els principals reptes ambientals i territorials del país. A la vegada, aportar nitidesa sobre els aspectes clau on cal enfocar la recerca, les polítiques i els esforços en matèria de sostenibilitat. Enguany s'emmarquen dins la Setmana Europea de la Mobilitat Sostenible i Segura i tractaran des de la viabilitat del model del vehicle elèctric, a l'impacte d'infrastructures com carreteres i ferrocarril, passant per l'afectació local de la mobilitat a la qualitat de l'aire i per les possibilitats dels entorns urbans "smart", més confortables i segurs per als ciutadans.

Totes les sessions se celebraran a l'Institut d'Estudis Catalans (carrer del Carme, 47, de Barcelona) de 18.30h a 20.30h. També es podran seguir en directe a través d'Internet mitjançant la videoteca de l'IEC, a la següent adreça web: http://videoteca.iec.cat/directe.asp . L’assistència a les jornades és lliure, es prega confirmació d’assistència al següent formulari.

26 de setembre
Sessió 1. El vehicle elèctric. Pros i contres
(Sala Nicolau d'Olwer)
 
El vehicle elèctric és un projecte de l'agenda política a la ciutat de Barcelona com a eina per lluitar contra la 
contaminació atmosfèrica. A nivell internacional hi ha diverses iniciatives que demostren la seva viabilitat a 
nivell tecnològic però: està la nostra ciutat preparada per passar de la flota de vehicles amb motor de combustió a una altra amb motor elèctric? Amb quins problemes d'infraestructura ens podem trobar? La viabilitat tecnològica comporta associat un canvi de model cap a la mobilitat sostenible?
 
El Sr. Ricard Riol, enginyer tècnic d'obres públiques especialitzat en transports i serveis urbans, és el President de l'Associació Promoció del Transport Públic. 
El Sr. Ramon Pruneda, enginyer industrial, és Project manager de Sectors Estratègics del departament d’Economia, Empresa i Ocupació de l'Ajuntament de Barcelona.
 
3 d’octubre
Sessió 2. Qualitat de l'aire i salut
(Sala Nicolau d'Olwer)

Sessió dedicada a parlar de l'impacte local de la mobi-litat. Les emissions d'òxids de nitrogen i partícules en suspensió han viscut un gran increment des de la "dieselització" del parc mòbil dels darrers anys. Les normatives europees insten a rebaixar aquests nivells a les ciutats que superen els límits recomanables per a la salut de les persones, com ara l'Àrea Metropolita-na de Barcelona. Quines afectacions tenen aquestes emissions? Quins mètodes de càlcul s'estan fent ser-vir?

El Dr. José Mª Baldasano, Doctor en Química, és Catedràtic a la Universitat Politècnica de Catalunya i Director del Departament de Ciències de la Terra del Barcelona Supercomputing Center.

El Dr. Jordi Sunyer, Doctor en Medicina i Cirurgia, és Director Científic del Centre de Recerca en Epide-miologia Ambiental (CREAL) i Catedràtic de la Univer-sitat Pompeu Fabra de Barcelona.

10 d’octubre
Sessió 3. Ciutat slow/smart. Qualitat de vida
(Sala Nicolau d'Olwer)

Parlarem d'una altra vessant associada a la mobilitat a les ciutats: la qualitat de vida de les persones. Els desplaçaments a peu són els més comuns a les ciutats i vetllar per la seguretat i confort dels vianants és un repte sovint oblidat. D’altra banda, el concepte emergent d’Smart City ens situa davant d’un nou concepte de ciutat “intel·ligent” que requereix que les persones coneguin el funcionament de les ciutats, i incorporin en el seu dia a dia els avenços tecnològics i d’hàbits en pro de la sostenibilitat de l’entorn urbà.

El Sr. Ole Thorson, Doctor en enginyeria civil, és President de l'Associació per la Prevenció dels Accidents de Trànsit.
El Sr. Albert Cortina, advocat i urbanista, és Director de l'Estudi DTUM.

17 d’octubre
Sessió 4. Canvi climàtic. Infraestructures lineals de transport
(Sala Pi i Sunyer)

L'impacte global més important de la mobilitat en termes ambientals és la seva afectació sobre l'escalfament global. En parlarem amb dos experts en infraestructures lineals de transport: el transport per carretera i el ferrocarril. Com es poden calcular i mitigar els impactes associats a aquestes infraestructures?

La Sra. Elena de la Peña, enginyera de camins, canals i ports, és Subdirectora General Tècnica de
l'Associació Española de la Carretera.

El Sr. Santos Núñez, enginyer civil, és Gerent de Medi Ambient de Renfe.

Els Diàlegs Ambientals estan organitzats per l'Associació Catalana de Ciències Ambientals (ACCA) i el Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya (COAMB), amb el suport de la Societat Catalana d'Ordenació del Territori (SCOT ), filial de l'IEC, i l'Ajuntament de Barcelona. 

 

Data de publicació: Dimarts, 01 Octubre 2013
  • Comparteix
  • Deixa el teu comentari
  • Tots els comentaris

Send us a comment and share your experience of this event. If you have any other doubts or suggestions, you can click this link.

* El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament

Filtered HTML

  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Comentaris

  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
CAPTCHA
Aquesta pregunta és per validar que vostè és un visitant humà i preveure spam.