Com podem cuidar el nostre cervell per tenir una vida més sana?

Els propers 6 i 7 d'octubre, experts internacionals coordinats per l’Institut Guttmann analitzaran els elements que conflueixen a la salut cerebral a CosmoCaixa, convocats per B·Debate.

Al llarg de tota la vida, però sobretot a partir dels 40 anys és important optimitzar les connexions neuronals per millorar les habilitats cognitives. A partir d'aquesta edat s’accentuen els canvis quantitatius i qualitatius al cervell. Per exemple és molt habitual tenir dificultats per trobar alguna paraula concreta que es busca, el conegut fenomen de “a la punta de la llengua”. L’entrenament cognitiu és una bona eina per estimular el cervell, però els científics treballen per trobar noves estratègies que permetin optimitzar el seu benefici, amb una perspectiva integradora, tenint en compte aspectes genètics, ambientals o biogràfics de cada persona.

Als Estats Units hi ha, pràcticament, un institut de recerca, bàsica o amb orientació clínica, a cada estat dedicat a l’estudi de la salut cerebral. Emulant el model d’un gimnàs convencional, els investigadors proposen exercitar el cervell amb rutines d’entrenament personalitzades per a cada persona. Els exercicis inclouen programes d’ordinador, estimulació cerebral, consell nutricional, classes de meditació, entrenaments mindfulness, tai chi, ioga o educació del son per millorar la salut cerebral. Altres països com Canadà, Austràlia i Nova Zelanda també han apostat per aquests mètodes.

Un dels descobriments més rellevants de la neurociència de les últimes dècades va ser descobrir que el cervell és un òrgan plàstic, és a dir que està en constant evolució. Aprendre un idioma o enamorar-nos són accions que modelen el nostre cervell, fent-lo canviar al llarg de tota la vida. El cervell està en constant interacció tant amb el medi extern com amb el medi intern per mantenir l’equilibri de l’organisme. 

En la propera edició de B·Debate es reuniran líders internacionals en matèries relacionades amb la salut mental, des de psicòlegs a bioenginyers, per debatre sobre l’actualitat del tema i plantejar diferents preguntes per tal d’incentivar la discussió. Es donarà especial èmfasi en temes relacionats amb la interpretació sobre quins són els principals moduladors en el desenvolupament del cervell des de la infància i, sobre les implicacions de la salut mental, i el que l’afecta, en temes de salut pública, educació i clínica. L'objectiu: interconnectar experiències i coneixement per a establir nous i innovadors enfocs, per així, trobar solucions i nous enfocs als problemes de la societat en que vivim.

Més informació: B·Debate

 
 

Data de publicació: Dilluns, 05 Octubre 2015
  • Comparteix
  • Deixa el teu comentari
  • Tots els comentaris

Send us a comment and share your experience of this event. If you have any other doubts or suggestions, you can click this link.

* El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament

Filtered HTML

  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Comentaris

  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
CAPTCHA
Aquesta pregunta és per validar que vostè és un visitant humà i preveure spam.