Caos, ordre i dinosaures: la ciència de Jurassic Park

El proper 14 de febrer Carlos Tabernero analitzarà la pel·lícula Jurassic Park abordant les complexes relacions entre cinema, literatura, ciència i tecnologia.

La xerrada tindrà lloc el 14 de febrer a les 19h a l'IEC (C/del Carme 47, Barcelona) i forma part del cicle PEDRES I OSSOS. “La vida social de pedres i ossos: noves visions en la història de l’Arqueologia, la Paleontologia i la Paleoantropologia” coordinat per Clara Florensa (CEHIC, UAB), Miquel Carandell (Universitat Pompeu Fabra) i Oliver Hochadel (Institució Milà i Fontanals).

Aquest any es compleix el vintè aniversari de l'estrena de Jurassic Park (Steven Spielberg, 1993). A primera vista, la pel·lícula, basada en el llibre homònim de Michael Crichton (1990), sembla un conte alliçonador de ciència ficció, un advertiment relacionat amb el desenvolupament de la tecnologia de l'ADN recombinant a la fi del segle XX. No obstant això, una anàlisi fílmica detallada, acompanyada d'una contextualització precisa de la seva producció i distribució, revela aspectes molt suggerents pel que fa a mecanismes de generació i gestió de coneixement científic-tecnològic. A través d'una oposició explícita de situacions de 'caos' i 'ordre', les històries dels personatges s'entrecreuen amb les dels seus creadors i fins i tot, com que la pel·llícula constitueix un espectacle (i un reclam comercial) tant narratiu com tecnològic, amb les dels seus múltiples públics.

En aquest procés, les diferents àrees cientificotècniques que formen part de la pel·lícula juguen papers molt diferents, de vegades contradictoris. Una anàlisi d'aquests papers a nivell tècnic, estilístic i narratiu permet identificar algunes claus explicatives essencials al voltant de les complexes relacions entre cinema, literatura, ciència i tecnologia.

Carlos Tabernero és investigador i professor d'història de la ciència al Centre d'Història de la Ciència (CEHIC) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Actualment investiga principalment sobre el cinema i la televisió i la seva relació amb processos de generació i gestió de coneixement científic-tecnològic, i sobre les representacions i articulacions de pràctiques i discursos tant en les ciències naturals com en l'àmbit mèdic-sanitari, particularment en la Espanya del segle XX.

Més informació: Cicle Pedres i Ossos

Data de publicació: Dijous, 31 Gener 2013
  • Comparteix
  • Deixa el teu comentari
  • Tots els comentaris

Send us a comment and share your experience of this event. If you have any other doubts or suggestions, you can click this link.

* El contingut d'aquest camp es manté privat i no es mostrarà públicament

Filtered HTML

  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Plain text

  • No HTML tags allowed.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.

Comentaris

  • Etiquetes HTML permeses: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Les línies i paràgrafs es trenquen automàticament.
  • Les adreces de pàgines web i de correu electrònic es tornen automàticament en enllaços.
CAPTCHA
Aquesta pregunta és per validar que vostè és un visitant humà i preveure spam.