Tornar

Aprendre avui per resoldre el demà

Barcelona reuneix les innovacions més interessants en l’àmbit de l’educació STEAM, un model que transforma l’aula en un espai de col·laboració vinculat a la vida real d’avui, on els alumnes deixen de ser receptors passius d’informació per convertir-se en creadors.

Com podem integrar la Ciència, la Tecnologia, l’Enginyeria, l’Art i les Matemàtiques (STEAM en anglès) en l’Educació en un món tan canviant com l’actual? El 17 i 18 d’abril Cosmocaixa ha acollit la Primera Conferència Internacional STEAM Barcelona amb l’objectiu de compartir experiències, mètodes i estratègies entre els professionals que porten anys explorant diferents respostes al voltant d'aquesta pregunta. 

La trobada, organitzada per la Regidoria d’Educació i Universitats de l’Ajuntament de Barcelona i l’Obra Social “la Caixa” en el marc del NOVUM, ha reunit durant dos dies a experts de tot el món, institucions i professionals vinculats a l’educació que coneixen les dificultats i èxits de l’aplicació STEAM als seus centres. 

És un fet que avui els nens creixen en un entorn altament tecnològic i tots els experts pensen que és necessari que els infants aprenguin a desenvolupar-se com a creadors digitals. No poden ser únicament consumidors de tecnologia. Però, quina és la millor manera d’introduir-la a les aules? Com podem desenvolupar programes que ajudin els nens a fer servir la tecnologia de manera eficaç per aprendre coses noves, relacionar-se, expressar-se de forma creativa, i que alhora els ajudi a millorar les seves capacitats? 

Kristian Breton, Cindy Johanson, Maria Xanthoudaki, Yvonne Baker, Agueda Gras-Velázquez, Ioannis Miaoulis i Gail Cardew van ser els primers ponents convidats a compartir les seves experiències. L’aprenentatge basat en projectes d’Edutopia, el programa extraescolar per a joves en situació d’exclusió de l’Acadèmia Nacional de Ciències de Nova York, els laboratoris interactius del Tinkering Studio de Milà, les experiències europees de Schoolnet i Scientix, el clam del Museu de Ciències de Boston per introduir l’enginyeria en l’educació primària, o com encoratgen a les dones perquè estudiïn matèries STEM a Londres, van ser bons exemples per a situar en el mapa metodologies STEAM molt diverses que ja compten amb un llarg recorregut. 

A continuació van prendre la paraula alumnes i professors protagonistes de casos d’èxit locals que van posar de manifest l’immens potencial d’aquestes metodologies si s’estenguessin a totes les escoles. L’endemà, al Playground! vam poder descobrir-ne més en un carrusel d’experiments paral·lels ràpids, divertits i accessibles per animar al professorat i a les famílies a introduir el model STEAM en l'educació.

Dissabte va començar amb un plat fort, el debat generat per Charly Ryan al voltant de la necessitat de vincular la ciència amb altres disciplines amb la finalitat d’educar ciutadans responsables. Ignasi López Verdeguer va seguir el mateix fil parlant de la Recerca i Innovació Responsables (RIR), un nou context per a l’ensenyament de les ciències i per a l’educació. 

La jornada va acabar amb el SHOW&TELL, un format pràctic de presentacions paral·leles de mitja hora per donar a conèixer més experiències que ja hi ha en marxa a les escoles i les darreres innovacions metodològiques i de continguts. Sessions que van comptar amb participants de luxe com ara Marina Bers (desenvolupadora del robot Kibo o ScratchJr), David Cuartielles (cofundador de la plataforma Arduino) i Chris Rogers (desenvolupador del producte Mindstorms de LEGO), entre molts d’altres.

Les noves tecnologies no són exclusives dels enginyers: són les eines de tothom, i com més aviat aprenguem a utilitzar-les per jugar, aprendre i crear, més ens ajudaran a créixer. Ara bé, ja sigui amb Arduino, Lego, impressió 3D, Scratch o robòtica, el més important del model STEAM no és l’eina, sinó que aquesta ens aporti elements per explorar el món d’una manera més participativa, per col·laborar, aprendre, experimentar i crear junts. 

Properament les presentacions i enregistraments de les sessions seran disponibles al web de STEAM BARCELONA.

 

Data de publicació: Dilluns, 20 Abril 2015
  • Comparteix