La tramesa de paquets a través d’autocars de línia, un servei poc conegut

12 juny, 2013 | Barcelonins, Insòlit

Fa uns anys hi havia un servei molt utilitzat per les persones que necessitaven enviar paquets d’una localitat a una altra, eren els popularment anomenats recaders. Les millores en les comunicacions i l’aparició de les empreses de missatgeria va fer que aquest sector canviés molt. A l’Estació d’Autobusos Barcelona Nord, encara hi ha un servei de missatgeria que funciona a través de les línies d’autocar.

Aquest servei aprofita els recorreguts de les línies que operen a l’Estació Barcelona Nord, i els paquets arriben al destinatari el mateix dia o l’endemà. A més, en el moment en què la persona remitent deixa el paquet, ja se la informa de l’hora en què sortirà de Barcelona i de l’hora d’arribada al lloc de destí. Això sí, el paquet no es porta a domicili, sinó que la persona destinatària ha d’anar a recollir-lo a l’estació d’autobusos corresponent.

D’altra banda, no es demana cap tipus d’embalatge especial o estàndard. Entre els paquets que s’envien hi ha sobres, maletes o capses, fins hi tot hi ha embalums embolicats amb làmines de cartró o amb bosses de plàstic, ben precintades, això sí. I és que els paquets que s’envien a través d’aquest servei, a banda de les persones interessades, passen per molt poques mans: les del recepcionista, les del conductor de l’autocar i les de la persona del servei de missatgeria de l’estació de destí. D’aquesta manera es poden enviar paquets fràgils amb unes mínimes garanties.

El servei de missatgeria de l’Estació Barcelona Nord és a una punta de les andanes i s’hi pot accedir amb cotxe. L’accés és el mateix que utilitzen els autocars. Quan s’arriba a la tanca d’entrada cal indicar a la operadora de la torre de control que es ve a portar o a recollir un paquet al servei de missatgeria. Per motius de capacitat de les bodegues dels autocars, els paquets no poden fer més d’1,5 metres d’alçada per 1 metre d’amplada. I es demana que cada paquet no pesi més de 20 o 25 quilos. El preu es calcula segons el pes del paquet.

Rafael Melo és el responsable d’aquest servei des de fa dotze anys i assegura que alguna vegada ha arribat a enviar els elements propis d’una mudança (roba, llibres, parament de la llar…), amb excepció dels mobles, i tot plegat repartit en diverses capses i en diferents viatges. “Surt més a compte així que llogant una furgoneta”, assegura Rafael Melo, que també explica que ha enviat algun joc de cadires “ben posades i empaquetades”.

També hi ha persones que, en època de vacances, fan el viatge amb línies aèries de baix cost i facturen les maletes a través d’aquest servei, que cobreix tota la geografia espanyola —més de 180 destinacions—, tot i que les línies que més s’utilitzen són les que van cap a la costa cantàbrica passant per Logronyo, Bilbao, Laredo, Santander i Galícia. En total hi ha una mitjana de gairebé un centenar de lliuraments diaris entre entrades i sortides. El servei està obert de dilluns a divendres de 7.30 a 14.30 hores i de 16.30 a 19.30 hores. A Barcelona també s’ofereix la possibilitat de recollida i lliurament a domicili amb un cost addicional de 6 euros.