L’intercanviador de La Sagrera – Meridiana, un barri que es mou

20 març, 2011 | El teu Ajuntament | Publica un comentari

Segons indica el web del Districte de Sant Andreu, els orígens del barri de la Sagrera es remunten tan enrere que aleshores ni tan sols s’havia inventat el ferrocarril. Els primers documents que trobem sobre la Sagrera daten de l’any 998, quan es va crear un nucli de cases construïdes al voltant de l’església parroquial de Sant Martí de Provençals responent a un model urbanístic promogut per l’abat Oliva per protegir els pagesos en “sagreres”. Aquestes agrupacions consistien en 30 petits edificis anomenats “sagrers”, que els pagesos construïen al voltant de les esglésies per protegir-se de les possibles agressions dels nobles de l’època. Els sagrers estaven destinats a guardar les collites del rector i la gent del voltant.

Les dades indiquen que aquesta ordenació urbanística es va mantenir invariable fins a l’any 1877 però, a partir del darrer terç del segle XIX, l’impacte de la revolució industrial va condicionar el desenvolupament del que actualment és considerat el novè districte de la ciutat de Barcelona. L’arribada de la industrialització, especialitzada en el sector tèxtil i metal·lúrgic, va propiciar l’arribada del ferrocarril, l’any 1877, amb un tramvia de vapor que comunicava el barri amb Horta-Guinardó i que posteriorment s’uniria a Barcelona, l’any 1885. Aquests esdeveniments històrics van fer que, de retruc, augmentés la població d’aquesta zona, sobretot els primers anys del segle XX, en què els petits nuclis de cases de planta baixa van deixar pas als blocs d’habitatges que actualment es troben a ambdós costats de l’avinguda Meridiana i que separa el barri en dos.

Actualment la Sagrera és un barri sotmès a un procés de renovació constant, i una de les últimes novetats que s’hi ha realitzat és la inauguració de la nova estació de rodalies La Sagrera – Meridiana, entre les estacions de Sant Andreu Arenal i Arc de Triomf. Aquest equipament, que funciona com un intercanviador amb una utilitat semblant a la que tenen els de Diagonal i Arc de Triomf, construïts durant el 2001 i el 2010, funciona com un nexe d’unió de la xarxa de transport públic (dóna servei a les línies R3, R4, R7 de Rodalies de Catalunya i la regional R12, i a les línies L1, L5, L9, L10 i el futur allargament de la L4 de metro).

La nova estació es distribueix en dos nivells i, tal com indiquen els mateixos usuaris en el vídeo que us adjuntem a continuació, és un espai diàfan i que ofereix molta amplitud. Amb equipaments com aquest es preveu minimitzar el temps de transbord i facilitar la mobilitat d’un barri amb història i en creixement.

Publica un comentari

Els camps necessaris estan marcats amb *.

*